De tijd om dit artikel te lezen, schatten we op 18 minuten.

Wat mag ik verwachten van een nieuwe website?

Om de vraag te beantwoorden, moeten we toch een nieuwe vraag stellen: waarom wil je eigenlijk een nieuwe website? Je kan bijvoorbeeld vinden dat je website niet goed gevonden wordt door klanten en medewerkers. Of misschien is je aanbod veranderd, of vind je je huidige website verouderd. Afhankelijk van het doel dat je wil bereiken, kunnen we inschatten wat je van die nieuwe website mag verwachten.

Hieronder staat een kort overzicht van de voornaamste redenen die we van onze klanten horen wanneer zij een nieuwe website willen maken. Kan jij je hierin vinden? Lees dan meteen hoe je het kan aanpakken en wat je verwachtingen daarbij mogen zijn.

Wat mag ik dus verwachten van een website die moet dienen om:

  1. Ons aanbod beter uit te leggen aan klanten
  2. Onze nieuwe dienstverlening voor te stellen
  3. Onze visuele identiteit of branding te vernieuwen
  4. Een moderne uitstraling aan ons bedrijf te geven
  5. Beter gevonden te worden
  6. Meer leads te verzamelen
  7. Gemakkelijker nieuwe medewerkers aan te trekken
  8. Zelf onze website te kunnen aanpassen en up-to-date houden
  9. Gewoon voor het eerst een website te hebben

1. Aanbod beter uitleggen

Je doelgroep begrijpt niet zo goed wat je doet als ze jouw website bezoeken. Met andere woorden, de boodschap van je website zit niet helemaal juist. Meestal komt het omdat de dienstverlening niet voldoende duidelijk, correct of volledig omschreven is en niet voldoende gericht je doelgroep aanspreekt.

We zien op vele B2B-websites dat er te veel focus ligt op de technische aspecten van de diensten en producten en te weinig op de informatie die een bezoeker nodig heeft. Hoewel je natuurlijk wil uitleggen welke moderne technologie of unieke aanpak je hebt, is dat niet altijd het eerste wat een bezoeker wil weten als die op verkenning is.

Soms zien we ook dat websites als een soort verkoopgesprek opgebouwd zijn en haast letterlijk weergeven wat in de commerciële PowerPoint staat. Bij een verkoopgesprek heb je echter dialoog en onmiddellijke feedback. Bij een website kan je het gesprek niet in de juiste richting sturen of corrigeren waar nodig. Bij een website zit geen handleiding, hij moet voor zichzelf spreken. Vinden mensen dus niet meteen wat ze zoeken, dan haken ze af. Hoe minder ze kunnen verdwalen, hoe beter.

Meestal is er iets anders aan de hand. Vele websites blijven wat aan de oppervlakte, gooien te veel met slogans en maken niet echt duidelijk waar het concreet over gaat. Zo weet je als bezoeker niet echt wat je mag verwachten en als men het toch min of meer zou begrijpen, gaat een bezoeker ook niet te weten komen waarom jij als leverancier beter of interessanter kan zijn dan iemand anders.

Remedie: nieuwe pagina’s of een nieuwe website, in de eerste plaats gemaakt voor je doelgroep

Om dit op te lossen, heb je niet noodzakelijk een nieuwe website nodig. De inhoud van je site moet je grondig onder handen nemen. Als je huidige website vlot toelaat om nieuwe inhoud of pagina’s toe te voegen, je teksten, illustraties of je menu aan te passen, dan kan je het oplossen binnen je bestaande website. Je start wel best vanaf van nul aan een nieuwe structuur die goed weergeeft wat je bedrijf effectief doet. Lukt het niet om die structuur in je huidige website te stoppen, of wil je ook nog andere zaken aanpakken, dan kies je beter meteen voor een nieuwe site.

Start met je doelgroep in gedachten: bij het algemeen concept, de paginastructuur, de vormgeving en de inhoud. Probeer helemaal in de schoenen van je doelgroep te staan en bedenk wat ze van jou nodig hebben. Wat willen ze zien, wat moeten ze eerst weten? Denk ook na over waar je het verschil maakt met je concurrenten en laat dat er overal goed uitkomen. Dat hoeft er niet altijd vingerdik op te liggen, maar het moet er wel zijn.

Betrek mensen uit je salesteam hierbij. Zij krijgen vaak dezelfde vragen of opmerkingen van klanten, die je ook op je website wil beantwoorden. Als je er extra moeite in wil steken om er helemaal boenk op te zitten, dan kan je je doelgroep betrekken bij de bouw van je website. Leg hen de ontwerpen voor en bespreek ze met hen. Zelfs één workshop met vijf personen doet al wonderen.

Wat mag je verwachten?

Wanneer je doelgroep beter begrijpt wat je doet, weten ze beter waarom ze voor jou moeten kiezen. Verkoop- en sollicitatiegesprekken gaan vlotter. Je verliest minder tijd bij het afsluiten van deals. Het is mogelijk om dat te kwantificeren en een businesscase over het rendement van een vernieuwde website op te bouwen, wanneer je daarvoor over voldoende gegevens beschikt. Wil je ook je website gaan gebruiken om aan online lead generation te doen, dan is deze stap alvast noodzakelijk.

2. Nieuwe dienstverlening voorstellen

Deze doelstelling is vrij gelijkaardig aan het vorige punt. Je website is niet meer mee met je huidige diensten en bezoekers krijgen een onvolledig of fout beeld van je bedrijf.

Remedie: aanpassingen of een nieuwe website

In de meeste gevallen is het voldoende om je bestaande website bij te werken en heb je geen nieuwe website nodig. Met aanpassingen in de teksten, door diensten toe te voegen of te verschuiven, kom je er wel.

We zien echter dat het soms de mist ingaat met deze aanpak. Door steeds zaken te wijzigen en toe te voegen, kan het overzicht verdwijnen of geraakt de logische opbouw zoek. Als je website een kluwen van info dreigt te worden, begin je beter opnieuw. Pas op zijn minst de structuur aan, indien mogelijk binnen de bestaande website.

Wil je meer weten over het aanpakken van een websiteproject en wat je nog kan doen voor meer websitebezoekers? Lees dan onze blog over het vlot plannen van een nieuwe website .

Als het om een grotere verandering gaat en er meerdere diensten gewijzigd zijn, verandert je website misschien beter helemaal mee. Met een nieuwe website kan je visueel ook gemakkelijker tonen dat er echt nieuwigheden zijn, dat je geëvolueerd en gegroeid bent. Op een nieuwe website komt dat mooier tot uiting.

Wat mag je verwachten?

Als je kiest voor een nieuwe website, met een correcte weergave van je diensten en een duidelijke opbouw, mag je opnieuw leads van betere kwaliteit verwachten, plus vlotte verkoop- en sollicitatiegesprekken.

3. Nieuwe branding of visuele identiteit

Je wil een nieuwe merkidentiteit of je bestaande huisstijl opfrissen? Ga niet meteen je bestaande logo overboord gooien, want misschien verlies je een groot deel van je herkenbaarheid. Wat altijd kan, zijn de kleuren, de vormgeving en de naamtypografie moderniseren. Met een lichte verandering is je logo nog steeds herkenbaar en toch helemaal mee met de tijd.

Ben je je oude logo echt helemaal beu, oké, gooi het dan weg en begin opnieuw. Ga dan voor een volledige rebranding met een nieuw brand book, inclusief een nieuw logo, kleuren, grafische elementen, enzovoort. Je bedrijf heeft voor die nieuwe huisstijl gekozen voor een reden. Laat alles dan ook mooi tot uiting komen op je website. Je bedrijfstransformatie is niet compleet tot ook je website mee is.

Best definieer je eerst je vernieuwde huisstijl in zo’n brand book vooraleer je aan je website begint. Die nieuwe huisstijl kan vrij eenvoudig toegepast worden op een bestaande website door kleuren, logo en afbeeldingen te veranderen. Je kan er dus voor kiezen om alleen deze zaken aan te passen.

Technisch is het perfect mogelijk om alle designelementen van een website aan te passen terwijl alle inhoud blijft staan. Vergelijk het met een PowerPoint die je van de ene template naar een andere brengt. In principe krijgen alle slides meteen een nieuwe look. Zoals je al ervaren hebt, durft dat bij PowerPoint volledig de mist in te gaan en bij een website is het niet anders. Als heel de website is opgebouwd volgens de vaste regels van de designtemplate die mee in de website zit, dan lukt het altijd. Door dan op een centrale plaats in de website -in de zogenaamde cascading style sheets (CSS)- het lettertype of de grootte ervan te veranderen, bijvoorbeeld, krijg je overal meteen een ander lettertype.

In vele gevallen is bovenstaande niet mogelijk omdat het design niet volledig via die CSS is opgebouwd en moet je toch voor een nieuwe website kiezen. Daarnaast, als de huisstijl verouderd is, zijn er vaak andere zaken die men wil aanpassen. Maak dan gebruik van de situatie om voor een volledige update te gaan, ook van je teksten en structuur, zodat alle aspecten meteen juist zitten. Als bijvoorbeeld ook de tone-of-voice verandert, neem dat zeker mee in de schrijfstijl. Als er bepaalde waarden zijn die belangrijk zijn voor het merk, breng ze dan duidelijk naar voor. Vooral consistentie van je huisstijl en een heldere boodschap zijn belangrijk.

Remedie: een website met een nieuw design

Je hebt dus ofwel een nieuwe definitie van het design nodig in je style sheets ofwel een volledig nieuwe website waarin je vernieuwde visuele identiteit helemaal tot uiting komt.

Wat mag je verwachten?

Als alles klaar is, heb je een moderne website in lijn met je nieuwe branding. Je bedrijf heeft een nieuwe look en die komt eerst en vooral tot uiting op je website. Dankzij een consistent gebruik van je huisstijl in alle communicatiekanalen, zoals op je sociale media en in je verkoopmateriaal, bouw je een herkenbare, visuele identiteit op. Je vernieuwde look trekt zowel klanten, prospecten als sollicitanten aan.

4. Een moderne uitstraling

Heb je een modernisering van je huisstijl nodig, zoals het puntje hierboven, of is alleen je website aan vernieuwing toe? Hoe dan ook, het loont zeker de moeite om af en toe je website onder de loep te nemen. Het is tenslotte het centrum van je online aanwezigheid en vaak de eerste indruk die mensen krijgen van je bedrijf. Een onprofessionele, onduidelijke of verouderde website geeft een minder sterke indruk. Je wil vermijden dat bezoekers hierdoor afhaken.

Neem dus regelmatig een kijkje naar de website van concurrenten. Hoe ziet die eruit? Als jouw website voor een buitenstaander een minstens even goede uitstraling heeft, dan zit je nog goed. Soms zal je mee moeten blijven met de concurrentie en zal je moeten moderniseren.

Remedie: een nieuwe, moderne website

Een paar kleine aanpassingen zullen het probleem van een verouderde website meestal niet oplossen. Van de huisstijl en structuur tot de teksten en het design van de website, er zijn veel vlakken waarop je aangeeft dat jouw bedrijf mee is met de tijd.

Je wil een modern bedrijf zijn en dat uitstralen op je website. Probeer te formuleren wat jouw onderneming aantrekkelijk maakt of welke inspanningen je hiervoor doet. Wat doen concurrenten op dat gebied? Wat vinden klanten of medewerkers belangrijk? Wat zijn de positieve zaken die je klanten of nieuwe werknemers willen lezen?

Wat mag je verwachten?

Een moderne website die je waarden, visie en missie weergeeft. Net zoals bij het vorige puntje trekt je moderne stijl zowel klanten, prospecten als sollicitanten aan. Je bent mee met de concurrentie, of bent misschien wel een paar stappen voor op hen met je hypermoderne website.

5. Beter gevonden worden

Tot nu hebben we al altijd aangegeven dat je niet noodzakelijk een nieuwe website nodig hebt om je doel te bereiken. Ook om beter gevonden te worden, is dat het geval. Binnen je bestaande website kan je er meestal voor zorgen dat de site beter zal scoren. Een veelvoorkomende misvatting is dat een nieuwe website je vanzelf meer bezoekers zal opleveren. Alleen als je oude website een echte ramp was, kan dat lukken, maar veel moet je daar niet van verwachten. Je moet vooral actie ondernemen om volk naar je nieuwe website te halen. Een nieuwe website op zich is niet voldoende voor meer websitebezoekers.

Remedie: een website die technisch in orde staat, plus een zogenaamd SEM-project

Je hebt een website nodig die je technisch volledig in orde kan zetten om er een snelle, foutloze site van te maken. Als dat niet goed lukt met je bestaande website, dan zal je naar een nieuwe website moeten overschakelen.

Daarnaast start je een zogenaamd Search Engine Marketing (SEM) project, dat is een combinatie van Search Engine Optimisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Wil je meer weten over het in orde brengen daarvan en wat je nog kan doen voor meer websitebezoekers? Lees dan onze blog over beter gevonden worden .

In de meeste gevallen is zo’n SEM-project een minstens even grote inspanning als je websiteproject; dit wordt vaak onderschat. Hoeveel tijd en middelen je er uiteindelijk zal moeten aan besteden, hangt grotendeels af van je concurrenten. Beter gevonden worden betekent eigenlijk dat je beter gevonden moet worden dan je directe concurrenten. Als jouw concurrenten een beperkte inspanning doen op het vlak van SEO en SEA, dan zal ook jij niet zo’n groot project moeten opstarten. In het andere geval moet je je wel voorbereiden op een serieuze investering.

Wat mag je verwachten?

Als je alles volgens het boekje doet, met een website die technisch en inhoudelijk in orde staat, zal je hoger scoren in de zoekmachines. Je wordt dan sneller gevonden door de juiste mensen en haalt bijgevolg meer aanvragen binnen. Als we er de statistieken uit marktonderzoek bijhalen, kan je gemiddeld rekenen op een omzetstijging van 5 tot 10 procent. Hoeveel dat precies voor jou kan zijn, kunnen we achterhalen via rapportering die we hiervoor opzetten.

6. Meer online leads verzamelen

Alweer heb je in de meeste gevallen hier geen nieuwe website voor nodig en is het voldoende om extra pagina’s en ook gated content aan je website toe te voegen. Gated content zijn zaken waarvoor iemand z’n contactgegevens wil achterlaten, zoals bijvoorbeeld inschrijven op een webinar, een e-book downloaden of een demo aanvragen.

De voornaamste inspanning die je moet doen om meer leads te verzamelen, staat min of meer los van je website. Je moet namelijk aan de slag met een zogenaamd traffic-building-project. De bedoeling daarvan is om duizenden en duizenden extra bezoekers naar je website te krijgen. Daar komen ze dan terecht op speciaal gemaakte landingspagina’s die je gated content promoten. Als je site verouderd is of niet meer accuraat je branding of je aanbod weergeeft, zal een nieuwe website zeker helpen om meer reacties binnen te halen.

Wil je meer weten over wat je allemaal kan doen om meer leads te behalen? Lees dan onze blog over online lead generation .

Hoewel de nadruk zal liggen op je extra landingspagina’s, kan je natuurlijk ook de rest van je website bijwerken. Begin met je homepagina en het menu te bekijken. Hoeveel inspanningen doe je om de bezoeker direct aan te spreken? Zijn de structuur en de boodschap van je website voldoende klantgericht en logisch opgebouwd? Heb je voldoende redenen gevonden om contactgegevens te verzamelen? Een e-book of use case downloaden, inschrijven voor een webinar of een demo, of een vraag stellen via een simpel contactformulier, er bestaan voldoende manieren om je bezoekers oprecht interessante inhoud te bieden in ruil voor hun gegevens.

Wat mag je verwachten?

Als je een duidelijke website hebt en ruim inspanningen doet om extra bezoekers naar je website te halen en daarbij zorgt voor relevante gated content, mag je meer conversies verwachten. Meer leads om toe te voegen aan je database, dus. Nu nog de kwalitatieve leads eruit filteren en goed opvolgen, hé. Als we ook hier de statistieken uit marktonderzoek erbij halen, kan je gemiddeld rekenen op een omzetstijging van 5 tot 15 procent. Hoeveel dat precies voor jou kan zijn, kunnen we achterhalen via rapportering die we hiervoor opzetten als onderdeel van het project.

7. Nieuwe medewerkers aantrekken

Sollicitanten in B2B vinden het belangrijk dat je op de website communiceert wie je bent, wat je doet, aan welk soort projecten je werkt en wie je klanten zijn. Een moderne website waarop je kan tonen dat het bij jullie leuk werken is, komt daarbij altijd van pas. Het gaat met andere woorden ook om de look-and-feel van de volledige website. Op een ouderwetse, onduidelijke of onprofessionele website haken niet alleen potentiële klanten af, ook mogelijke werknemers gaan het elders zoeken.

Remedie: toch liever geen jobsite

Als je website al goed zit qua inhoud, design en de gewenste boodschap uitstraalt naar potentiële klanten en medewerkers, heb je geen nieuwe website nodig. Zit dat allemaal niet zo goed, maak dan liever geen aparte jobsite, zoals je wel vaker ziet. Veel van de informatie voor sollicitanten in B2B komt overeen met waar klanten naar op zoek zijn, dus waarom zou je die inspanning twee keer doen? Klanten en sollicitanten hebben natuurlijk een ander profiel, zeker als je op zoek bent naar veel schoolverlaters zijn de sollicitanten snel een generatie jonger dan de beslissingsnemers bij klanten. Hou daar zeker rekening mee in het design van je website.

De meeste jobsites ontstaan uit een intern conflict. Vanuit de rekrutering wil men een website met een moderne uitstraling en met alle nodige informatie voor sollicitanten. Bovendien wil men dit allemaal snel zelf kunnen aanpassen en vaak ook laten synchroniseren met HR-tools. Als dat niet eenvoudig lukt op de bestaande, algemene website, is een aparte jobsite de meest pragmatische oplossing. Als er tussen beide sites echter hele grote verschillen zijn qua design, ben je als bedrijf toch een stuk van je geloofwaardigheid kwijt en is het beter om een groot websiteproject op te starten.

Daarnaast, bekijk je jobpagina, je vacatures en je pagina’s over klanten en projecten. Zorg dat je jobpagina voldoende informatie bevat over je bedrijf en hoe het is om bij jullie te werken. Het kan interessant zijn om quotes of korte videotestimonials toe te voegen van collega’s en leuke weetjes over jullie teamsfeer.

Maak vacatures die concreet weergeven wat de jobs inhouden en waarin alle stappen van het sollicitatieproces duidelijk zijn. Vermijd ellenlange lijsten met wat je van de kandidaat verwacht, die spreekwoordelijke witte raaf bestaat toch niet, en vermeld zeker wat men krijgt. Bekijk je teksten met andere woorden vanuit het standpunt van de sollicitant. Stel hen op hun gemak, dan is de kans groter dat ze effectief solliciteren. Betrek hier ook je teamleden bij: je meest recent aangeworven medewerker, bijvoorbeeld, of iemand met een gelijkaardige functie. De kans is groter dat je dichter bij je doelgroep komt. Een laatste tip in dit verband: je vacatureteksten hoeven niet per se kort te zijn. Hoe concreter, hoe beter. Als dat dus leidt tot langere teksten… geen bezwaar.

Het kan ook interessant zijn om een Employee Value Proposition (EVP) uit te werken. Uit interviews met medewerkers komt de ziel van je bedrijf naar boven. Die kan je extra in de verf zetten op je jobpagina als de troef van jouw bedrijf, merk en werkgever. Met een EVP verbeter je je employer branding, wat helpt om de juiste mensen aan te trekken.

Wat mag je verwachten?

Als je website duidelijk gericht is op klanten en medewerkers en een allesomvattende jobsectie heeft, zal je sollicitaties binnenkrijgen van de juiste mensen. Je moet je vacatures natuurlijk nog steeds promoten. Verwacht niet dat er vanzelf veel kandidaten binnenkomen als je niet voldoende lawaai rond je vacatures maakt.

Sollicitatiegesprekken en de onboarding van nieuwe medewerkers verlopen vlotter wanneer de functie voor iedereen duidelijk is van in het begin. Je vindt sneller de juiste kandidaten en verliest minder tijd aan sollicitatierondes met kandidaten die eigenlijk iets anders zoeken.

8. Zelf je website kunnen aanpassen

Of je minder onderhoudskosten wil, of het efficiënter is voor jou om in-house regelmatig en snel aanpassingen te maken, vaak wil je een website die je zelf helemaal kan onderhouden. Dit kan je kosten besparen, maar je zal er zelf meer tijd in moeten stoppen. Aan de andere kant kan je sneller nieuws publiceren, inhoud veranderen en nieuwe pagina’s maken.

Er zijn een aantal mogelijkheden, afhankelijk van de technische kennis die je al dan niet in huis hebt. Heb je helemaal geen technische kennis, dan moet je een website hebben waarvan je de pagina’s direct kan aanpassen op het zichtbare deel van je website. Dat is niet zo eenvoudig om op te zetten en je bent altijd beperkt in de aanpassingsmogelijkheden. Als we eerlijk zijn, is dit eigenlijk niet zo’n goede manier van werken. Het is mogelijk, maar we denken dat het zorgt voor een totale kost die uiteindelijk toch hoger uitkomt.

In dit geval is het zeker een oplossing dat je alleen bepaalde pagina’s kan aanpassen, zoals extra nieuwsberichten plaatsen, evenementen toevoegen of vacatures vervangen. In de meeste websites kan je daarvoor speciale invoerpagina’s voorzien. Dat zijn eigenlijk invulformulieren achter een wachtwoord waarop je alle inhoud van bijvoorbeeld een nieuwsbericht doorgeeft in invulvelden die volledig overeenkomen met de structuur van het uiteindelijke nieuwsbericht. Je geeft alle tekst, titels, foto’s, bijschriften, tekst op knoppen, eventuele video’s en andere door via het formulier en nog geen minuut later staat alles live op je website. Hiervoor heb je geen technische kennis nodig.

Een volgende mogelijkheid, is dat je leert werken met de drag-and-drop editor van je website. Die kan je ook gebruiken om alleen bepaalde pagina’s zoals nieuwsberichten aan te passen, waardoor je niet alle mogelijkheden van de editor moet kennen. Vele editors hebben namelijk honderden, soms wel duizenden mogelijkheden om websites en pagina’s te configureren. Hoewel je hiervoor geen code moet kunnen schrijven, moet je toch heel goed begrijpen hoe een webpagina in elkaar zit en hoe die opgebouwd is met de editor. Er is wel goed nieuws: vele editors zijn goed gedocumenteerd, dus met een inleidende opleiding en nadien zelfstudie op YouTube kom je al een heel eind.

Toch raden we hier ook aan om zelf alleen zaken aan te passen die je heel frequent gebruikt, zoals nieuws, evenementen of vacatures en alle andere zaken over te laten aan je websitebouwer. Een drag-and-drop editor geeft vooral de indruk dat je er eenvoudig mee kan werken, maar wegens de vele configuratiemogelijkheden valt dat in de praktijk nogal snel tegen.

Wat je ook kan overwegen, is om HTML-code te schrijven in de editor van je website en weet hoe je aanpassingen in je style sheets (CSS) moet maken. Zo kan je kiezen om sommige zaken te wijzigen via de drag-and-drop editor van je site en andere zaken met HTML of via de CSS, omdat het soms sneller gaat. Hier heb je wel een zekere technische kennis voor nodig. Echt programmeren ben je nog niet aan het doen, want HTML en CSS zijn geen programmeertalen, maar je moet toch al snel tientallen tot honderden instructies kennen. Ook hier goed nieuws: op het internet vind je alle documentatie over HTML en CSS. Er is zelfs een overaanbod van informatiebronnen, soms moet je al eens zoeken naar de meest geschikte.

De laatste mogelijkheid is dat je naast HTML en CSS ook kan werken met de programmeertalen JavaScript en PHP, dan kan je echt alles aanpassen aan de meeste websites. Deze mogelijkheid lijkt ons een beetje vergezocht, want als je HTML, CSS, JavaScript en PHP kent, kan je evengoed zelf je website bouwen.

Remedie: een website die je zelf kan onderhouden

Dus, om een gebruiksvriendelijke template te laten maken waarmee je zonder enige technische kennis alles van je website kan aanpassen, zal je een vrij groot extra budget moeten voorzien. Vooral omdat alles simpel aanpasbaar voor jou moet zijn en helemaal op maat van je website gemaakt moet worden. Een goede tussenweg is om niet alles zelf te kunnen aanpassen, maar alleen die onderdelen die regelmatig een update nodig hebben, zoals blogs of nieuwsberichten, vacatures, banners met mededelingen, enzovoort. Je kan dus best een paar veelvoorkomende elementen kiezen.

Een andere methode is om met een soort invulformulier te werken. Dat is een goed idee wanneer er bijvoorbeeld verschillende interne afdelingen zijn die regelmatig evenementen organiseren. Ze kunnen dan zelf hun evenementen publiceren op je website via een vast sjabloon. Om alles aan de website aan te passen, is deze methode ook minder geschikt omdat je dan voor elke soort pagina een apart invulformulier moet hebben. Bovendien kan je ook alleen aanpassingen maken volgens de sjablonen die voorzien zijn.

Wat we nog niet beantwoord hebben: heb je hiervoor een nieuwe website nodig? Zoals steeds, hangt het ervan af. Als je op je bestaande website snel kan laten coderen dat je zelf eenvoudig aanpassingen kan maken, dan niet. In het andere geval moet je bij de keuze voor een nieuwe website een goede analyse maken van wat het best zal werken.

Hoe werken wij? De eerste jaren hebben we altijd websites gemaakt die de klanten zelf konden aanpassen, ook omdat ze dat expliciet vroegen. Toen we merkten dat er nauwelijks klanten waren die zelf de aanpassingen maakten en dat onze online handleiding zo goed als niet geraadpleegd werd, zijn we overgestapt naar websites die wij heel snel kunnen aanpassen op vraag van een klant. Dat doen we met een mix van een aantal geprecodeerde bouwblokken, nogal wat HTML-code op maat en nu en dan aanpassingen aan de style sheets (CSS).

Wat mag je verwachten?

Ofwel een gebruiksvriendelijke website op basis van templates die je zelf makkelijk kan bewerken, zonder langs de IT-dienst of een externe leverancier te passeren. Ofwel een website die je volledig door iemand anders laat bewerken en beheren. De beste oplossing lijkt ons een mix van beide, waarbij je zelf alleen aanpassingen maakt aan pagina’s die vaak veranderen.

9. Een eerste website

Alles in verband met een nieuwe website is hierboven wellicht al aan bod gekomen. Wat kunnen we nog toevoegen voor een eerste website: maak altijd een website in fasen. Begin met de MVP-versie ervan, da’s een soort minimum viable website die je zo snel mogelijk online brengt. Maak een projectplan waarin je rekening houdt met toekomstige uitbreidingen en kies je website en websitebouwer in functie daarvan.

Wat mag je verwachten?

Een eerste versie die heel snel online komt en die je niet moet weggooien als je uitbreidt. Dat spaart je best wat tijd en geld.

Samengevat

Een nieuwe website is een project dat je aangaat met een hoop verwachtingen. Het is een goed idee om het hoofddoel op de voorgrond te houden bij elke stap. Dit zal de hele loop van het project en het eindresultaat beïnvloeden. Wat je mag verwachten van een nieuwe website hangt dus af van je doel en wat je heel de tijd doet om dat doel te bereiken. Neem regelmatig de tijd om een brainstorm en overleg te organiseren met collega’s uit verschillende afdelingen die je wil betrekken. Zo blijf je kijken of je nieuwe website wel het juiste antwoord is op het probleem dat je bedrijf ervaart.

Je nieuwe website zal dus een oplossing moeten bieden voor het probleem waar je op stootte. Als dat niet zo is, brengt het hele project te weinig op. Daarbij bekijk je best of renovatie duurder wordt dan een nieuwbouw. Je bekijkt die keuze ook met een blik op de toekomst. Ga je voor een nieuwbouw, dan heb je meteen een site die voldoet aan alle moderne normen en proper is afgewerkt.

Heb je vragen over je huidige of nieuwe website? Neem vrijblijvend contact met ons op.