Hoe maak ik van mijn Google Ads een succes?

Hoe maak ik van mijn Google Ads een succes?

Je gebruikt ze regelmatig, de betalende advertenties die je te zien krijgt wanneer je een zoekterm intypt in Google. Maar hoe haal je het maximum uit die advertenties aan een zo laag mogelijk kost?

De Google Ads veiling

Om van je Google Ads een succes te maken moet je eerst weten hoe Google bepaalt welke advertenties het best scoren. Google bepaalt via een veiling die door de software geregeld wordt welke advertenties eerst verschijnen. Zodra er meerdere adverteerders zijn die op eenzelfde zoekterm adverteren, begint de veiling. Om je advertentiepositie te bepalen, speelt niet alleen je bod een rol, ook je website en de structuur van je advertenties zijn van belang.

Maximale cost-per-click

De eerste factor is je bod voor de maximale cost-per-click (CPC), of het bedrag dat je ten hoogste wil betalen opdat één iemand op je advertentie klikt. Voor een populaire zoekterm zal je een hogere CPC moeten instellen om te kunnen concurreren met andere adverteerders. Hoe meer kliks je binnenhaalt, hoe minder je meestal zal betalen voor die klik. De uiteindelijke prijs wordt door de software bepaald, jij geeft alleen je bovengrens aan. Die bovengrens moet je wel in de gaten houden, want ze kan verhogen bij extra concurrentie en dan moet je misschien mee.

Er zijn onbevestigde geruchten dat de prijs kunstmatig hoog ligt voor alles wat aan IT gerelateerd is. Voor een zoekterm zoals “online CRM” staat het door Google voorgestelde bod vandaag op 16,20 euro om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Goedkoop is dat zeker niet. Eén van de redenen is alvast omdat er heel veel lokale integratoren zijn die tegen elkaar en tegen de fabrikanten opbieden.

Kwaliteitsscore

Google kijkt niet alleen naar hoeveel je bereid bent te betalen. Men houdt ook rekening met de kwaliteit van je advertentie. Daarom krijgt elke advertentie een kwaliteitsscore (quality score) toegekend. Drie zaken bepalen die score: de landingspagina, de verwachte click-through-rate en de relevantie van de advertentie. In Google Ads kan je per advertentie zien welke kwaliteitsscore ze krijgt en de invloed van veranderingen nagaan.

1. Landingspagina

Voor wat betreft de landingspagina, kijkt Google naar twee zaken: (a) hoe overzichtelijk is ze en (b) is de tekst duidelijk gerelateerd aan de gebruikte zoekterm? Wil je adverteren op “operationele leasing”, zorg er dan voor dat een bezoeker terechtkomt op een overzichtelijke landingspagina die alleen daarmee te maken heeft.

Landingspagina’s hebben maar één doel: converteren. Sterke landingspagina’s doen dat nog goed ook. Volgens cijfers van Adobe verbetert de conversieratio van online advertenties met 25% wanneer ze doorlinken naar een specifieke landingspagina. Hoe dat komt, is eigenlijk vrij eenvoudig: een potentiële klant wordt niet afgeleid. Als je via een advertentie op een gewone productpagina komt, zie je een enorme hoeveelheid content. Productomschrijvingen, links naar je sociale media, een aangeprezen blogbericht, producten in promotie, noem maar op. Eer iemand je contactformulier heeft gezien en ingevuld, is de aandacht van de bezoeker al lang weg en klikt hij of zij weg van je aanbod.

Op een goede landingspagina vind je wat uitleg over wat je iemand aanbiedt, maar vrijwel meteen moet de bezoeker ook het formulier zien. Heel de pagina staat in het teken van de call-to-action. Geen toeters en bellen die de bezoeker afleiden van het invullen van zijn of haar gegevens. Dat is de kracht van een goede landingspagina.

2. Verwachte click-through-rate

De meest doorslaggevende factor die de kwaliteitsscore mee bepaalt, is de verwachte click-through-rate. Daarmee schat Google in hoe waarschijnlijk het is dat iemand op jouw advertentie zal klikken eens ze verschijnt. Zo zal een advertentie met een catchy call-to-action veel beter scoren dan een advertentie zonder. Zorg ervoor dat je advertentie uitnodigend geschreven is en in het oog springt.

3. Relevantie van de advertentie

Een derde element dat meespeelt, is de relevantie van de advertentie. Zorg ervoor dat je advertentie samenhangt met de zoekwoorden waarop je je gaat richten. Wanneer mensen je advertentie zien, moeten ze meteen begrijpen welk soort product, service of andere inhoud ze op je site zullen aantreffen. Denk dus ook goed na over de zoektermen. Kies je een reeks hele algemene termen met elk vele duizenden klikken per maand, dan ga je mogelijk heel veel verkeer aantrekken. Maar hoeveel relevant verkeer waarvoor je wil betalen?

Veel plaats is er niet in de advertentie, maar probeer toch zo specifiek mogelijk te zijn in je teksten. Ben je specialist in een bepaalde branche, vermeld dat dan. Mensen uit andere sectoren klikken dan hopelijk niet op je advertentie. Want waarom zouden ze? Zij zijn niet interessant voor jou, het is niet interessant voor hen en je vergooit er alleen maar geld aan.

Advertentie-extensies

Tot slot kan je je advertentiepositie ook beïnvloeden door extensies in te stellen. Advertentie-extensies zijn een type advertentie-indeling waarmee je extra informatie over je bedrijf meegeeft. Zo zijn er bijvoorbeeld sitelink-extensies die doorverwijzen naar een specifieke pagina op je website. Er zijn ook locatie-extensies die je adres en telefoonnummer weergeven. Extensies zijn zeer interessant omdat ze niet alleen de advertentiepositie mee bepalen, ze zorgen ook voor een grotere zichtbaarheid.

Een mooie en goed werkende website

Wil je het maximum uit je Google Ads halen en zoveel mogelijk traffic naar je website leiden? Zorg er dan ook voor dat ze op een mooie en goed werkende website terechtkomen. Het zal je conversieratio zeker ten goede komen. Hoe je daaraan begint? In deze blog leer je in 14 stappen hoe je een volledig nieuwe website opzet.