Een nieuwe website: waarom en met welk doel?

Een nieuwe website: waarom en met welk doel?

De beslissing om je website al dan niet drastisch aan te passen, kan je maximaal baseren op feiten. Alleen gevoel is niet altijd voldoende doorslaggevend. Schuif elk argument dat begint met “ik heb het gevoel” of “ik vind” aan de kant en ga na of je huidige website een of meer van de onderstaande problemen ondervindt.

Vijf redenen om je website te herlanceren

1. Je doet gewoon iets anders

Je diensten zijn mee geëvolueerd met wat de markt van je verlangt en met technologische ontwikkelingen. Na een aantal jaar klopt er gewoon geen letter meer van wat op je homepagina staat. Het is niet dodelijk als je website iets anders vertelt dan wat je werkelijk doet, maar je mist zeker kansen.

2. Het imago klopt niet meer

Acht jaar geleden lanceerde je een reeks nieuwe diensten, met aan elke dienst een schattig logootje gekoppeld. Menselijk, toegankelijk en uitvoerend. Die logo’s kloppen vandaag niet meer met de strategische dienstverlening die je intussen aanbiedt (en ze lijken ook heel ouderwets, intussen). Tijd dus voor iets anders. Bij onze klanten zien we ook vaak een discrepantie tussen een erg technische website en een dienstverlening die heel service-minded geworden is.

3. Te hoge onderhoudskosten

Je bent gestart met een kleine website en hebt er regelmatig nieuwe onderdelen aan toegevoegd. Tot op het punt dat het niet meer werkt en elke kleine wijziging om uren tijd vraagt. Plus regelmatig een externe specialist die moet ingrijpen, ook omdat de beveiliging niet meer onder controle is. Wanneer je website begint te lijken op een charmante Vlaamse achterbouw (een kot, een kot en nog een kot), dan mag de sloophamer erin.

4. Marketing kan er niet mee weg

Een B2B-website is het hart van je bedrijfscommunicatie. Nieuwsbrieven verwijzen voor verdere inhoud naar de website. Wijzigingen in je dienstenaanbod wil je onmiddellijk correct op je website weergeven. Je contentmanagementsysteem moet gebruiksvriendelijk genoeg zijn om zelf promoties, banners en speciale aankondigingen weer te geven. Het volledige beheer van evenementen kan via de website: aankondiging, registratie en verslaggeving. Al dan niet afgeschermd van het publieke gedeelte. Ligt dat alles moeilijk op de huidige website, dan valt een nieuwe versie zeker te overwegen.

5. De concurrentie drijft je vooruit

Je mag een concept als de markt ook letterlijk nemen. Als je buurman z’n groentenkraam vernieuwt en daardoor voelbaar en permanent omzet wegneemt bij jou, dan moet je misschien ook investeren in een beter marktkraam. Hetzelfde geldt online, waar je best probeert om minstens even goed te zijn als je concurrenten. Je moet niet elke stap van je concurrent kopiëren, maar wel de impact ervan proberen inschatten. Wanneer die impact reëel is, moet je website misschien op de schop.

Je bespaart je marketingafdeling veel frustratie en geld door hen een goed werkbare website te bezorgen. De verkoopafdeling kan haar werk gemakkelijker doen als hun pitch bevestigd wordt door wat je bedrijf online vertelt en uitstraalt.

Welk type website heb ik nodig?

Van te veel keuze worden we duizelig en dat geldt zeker voor websites. Gelukkig staat hieronder de oplossing, want we hebben de keuze beperkt tot vier verschillende types websites waarmee een B2B-bedrijf volgens ons weg kan. Elk nieuw type bouwt voort op het vorige.

1. De brochure: wat doe je?

Met slechts vijf vragen kom je al een heel eind: wat beloof je, wat doe je, wie zijn je klanten, wie ben je, waar kan ik je bereiken? Plus eventueel een zesde en zevende vraag: hoe doe je wat je belooft, waarom doe je wat je doet? Door die vragen te beantwoorden vanuit het perspectief van de klant, heb je alle basisinformatie om een website te maken als een soort bedrijfsbrochure.

Is dat te weinig ambitieus? We denken van niet: proper en overtuigend vertellen wat je doet en wat je kan bereiken voor je klanten, is al een hele uitdaging. Een goed antwoord daarop kan voldoende zijn om je te onderscheiden van je concurrenten.

2. De koophulp: wat heeft de klant nodig?

Het volgende type website kan je beginnen voorbereiden met twee extra vragen: (a) welke verschillende soorten informatie heeft een klant nodig om een aankoopbeslissing te nemen en (b) wat daarvan willen we op onze website tonen? Dat kan gaan over vergelijkende productinformatie, demo’s, uitgewerkte referenties, gebruiksscenario’s, een bedrijfsvoorstelling of prijsformules. Plus ook info over markttrends, implementatiemodellen, rapporten van analisten, enzovoort. Voor herhalingsaankopen kan de aankoophistoriek, aankoopprijzen of een gepersonaliseerde productcatalogus van belang zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: dit gaat over de buyer journey en welk deel daarvan je wil invullen met je website. Het start bij inspiratie en eindigt met een aankoopprijs, plus alles wat daar tussen zit. Je bent zeker niet verplicht om alle stappen uit de journey online vrij te geven, maar weet dat de potentiële klant steeds meer aan zelfbediening doet. Hoe meer er online staat, hoe comfortabeler het voor hem kan zijn.

3. De slagboom: krijg contactgegevens binnen

We zitten aan het derde type en er komt één extra vraag bij: gaan we al die informatie zomaar vrijgeven of willen we iets in ruil? Zoals: je mag onze prijzen zien, maar dan moet je je eerst aanmelden. We willen die gebruikersscenario’s wel tonen, maar graag eerst je naam en je e-mailadres. Natuurlijk mag je een demo bekijken, maar eerst het contactformulier volledig invullen. We hebben een hele reeks webcasts klaar, maar zonder je gsm-nummer te geven, ga je die niet kunnen downloaden.

Dit heet gated content en het lijkt nieuw, maar dat is het niet. Al in het verre verleden moest men zich inschrijven om een seminarie, een congres of een beurs bij te wonen. Informatie in ruil voor informatie was een beproefd concept, het internet heeft het overgenomen op een aangepaste manier.

4. De machine: je website praat met je CRM

Om ook de laatste optie erbij te kunnen nemen, alweer een paar vragen: (a) gebruik je een goede CRM-software, (b) heb je daarin een uitgebreide contactendatabase van klanten en prospecten, (c) heb je budget om software voor marketing automation aan je CRM te hangen? Zo kan je een website maken die alles doet: potentiële klanten informeren, hen helpen in hun aankoopproces, leads verzamelen en die automatisch laten verwerken.

Net zoals de verkoop alle persoonlijke interacties met de klant bijhoudt in CRM, zorgt marketing automation ervoor dat alle andere interacties in je CRM terecht komen. Als iemand je webinar volgt, gaat die informatie naar je CRM. Bezoekt diezelfde persoon nadien je website, staat dat ook meteen in je CRM. Leest men je newsletters: het staat in CRM. Downloadt men iets van op je website … ook CRM weet het.

Om van je website een machine te maken, heb je niet veel extra budget nodig. Althans toch niet wat de website zelf betreft. Van zodra die alle soorten interacties aan kan, heb je voldoende. Om echter een degelijke CRM uit te bouwen die verkoop en marketing graag gebruiken, zijn meer tijd en boterhammen nodig. Wat krijg je ervoor in de plaats? Een extra bron van leads en dus meer potentiële klanten.

Naar een nieuwe website in 14 stappen

Je hebt een goede reden om voor een nieuwe website te kiezen en je weet nu ook welk type website je nodig hebt? Dan is het tijd om erin te vliegen. Klik even door naar deze blog en kom te weten hoe je in 14 stappen een nieuwe website lanceert.