Verander je bedrijfsnaam niet

Verander je bedrijfsnaam niet

’t Is nu al de derde keer op korte termijn dat klanten advies vragen over een nieuwe bedrijfsnaam. Drie keer hebben we geadviseerd om het niet te doen. Ons principe is namelijk dat je niet van naam verandert, tenzij er een goede reden voor is.

Dexia wordt Belfius, akkoord. OMOB wordt Ethias, akkoord. Union Minière wordt Umicore, akkoord. Er was telkens een goede reden om het te doen. In het geval van Dexia was de naam vermoedelijk besmet. Bij OMOB en Union Minière paste het etiket helemaal niet meer bij het product en gaf het de gelegenheid om de zaak eens goed te moderniseren.

Bij die naamsveranderingen hoorde meestal een miljoenencampagne om de nieuwe naam volop te promoten en dat is maar goed ook. Bij een van onze klanten waren er juridische redenen om misschien van naam te moeten veranderen. Maar je naamsverandering is pas echt geslaagd als de nieuwe naam zowat even bekend is als de oude en dat kost een pak geld. Men heeft dan ook wijselijk beslist om met advocaten te kijken hoe men de oude naam kon behouden. Dat was veel goedkoper.

Bij onze andere klanten lag het moeilijker. De zaakvoerders waren aan het twijfelen geslagen over hun bedrijfsnaam. Het was inderdaad tweemaal niet de meest sexy naam die je je kon bedenken. Maar niet-voldoende-sexy staat niet in ons lijstje van interessante redenen om een bestaande naam te veranderen. Sterker, als je alleen van naam zou veranderen en voor de rest blijft alles bij het oude, zorg je voor verwarring bij je klanten. Verwarring waarvan je concurrenten zouden durven profiteren.