Social media voor b2b

Hoe social media inzetten voor B2B-bedrijven?

Hoe begin ik met social media?

“Iets doen” met social media is niet genoeg. Je moet vooraf weten wat je precies wil bereiken en consequent zijn in je keuzes. Begin alvast met de drie onderstaande stappen en je bent al een eind op weg.

1. Bedenk een plan

Werk een plan uit om je aanpak te structureren. Bepaal je doelstellingen: verkoop ondersteunen, buzz creëren, je expertise etaleren of je bedrijf een ‘smoel’ geven voor klanten en sollicitanten. Start met monitoring en breng in kaart wat er over je bedrijf wordt gepost en waar je doelpubliek zit. Bepaal waar je vandaag staat en waar je over een jaar wil staan. Vis ook uit wat je concurrenten doen.

2. Praat met je baas

De deelname of op z’n minst de goedkeuring van de top van je bedrijf is essentieel om op een goede manier met social media te kunnen starten. Alleen dan zullen social media ook op een positieve manier opgenomen en verspreid worden in de bedrijfscultuur. Toon aan hoe en waarom social media een meerwaarde bieden voor je bedrijf. Vertel hoe je de integratie van social media in het bestaande communicatieplan ziet, liefst zo concreet mogelijk. Maak duidelijk dat social media niet gratis zijn: er zal tijd kruipen in het uitbouwen van het netwerk, het creëren van content en het reageren op relevante discussies van anderen. Wees daar eerlijk in.

Lukt dat niet, dan moet je rekenen op de goodwill van enkele enthousiastelingen en dat kan niet lang goed gaan. Als je een gestructureerd plan kan voorleggen met een paar interessante KPI’s (zoals kostprijs per contact) krijg je van de bovenverdieping wel ruggensteun.

3. Praat met je collega’s

Communiceren via social media – de naam zegt het zelf – doe je best niet alleen. Zonder medewerking van je collega’s zullen je acties snel een stille dood sterven. Hou ze op zijn minst op de hoogte over wat er op je blog, Facebook-pagina, Twitter-kanaal of LinkedIn-discussieforum gebeurt. Zo voelen ze zich erbij betrokken en zijn ze sneller geneigd om ruchtbaarheid te geven aan je activiteiten via hun eigen kanalen. Vergeet niet dat de meeste van je collega’s social media gebruiken voor privé-doeleinden en sommige diensten misschien beter kennen dan jou. Zij zijn de voornaamste ambassadeurs van je bedrijf, zij zorgen mee voor word of mouth.

Hoe hou ik de socialmediakanalen levend?

Heb je voldaan aan de drie voornaamste factoren voor succes op sociale media nl. een plan, ambassadeurs en vooral sponsorship van hogerhand? Heb je beslist om er met je bedrijf vol voor te gaan? Om je slaagkansen niet te laten afhangen van een handvol enthousiaste collega’s is voor jou als communicatieverantwoordelijke ook wat huiswerk. Jij moet er namelijk voor zorgen dat de boel niet stilvalt.

Acht tips om je socialmediakanalen levend te houden:

  1. Ga op zoek naar relevante verhalen in elke afdeling, koppel hier een blogpost aan en post het op social media
  2. Schrijf een policy uit en geef je collega’s tips over hoe ze je bedrijf online kunnen promoten
  3. Roep een ‘ambassador task force’ samen en organiseer regelmatige planningmeetings om te bespreken welke content de komende periode gepost kan worden
  4. Duid een Social Media Manager aan die dagelijks de takenplanning en quota opvolgt, plus aan elke marketingactiviteit een sociale media-staartje hangt
  5. Voorzie externe ondersteuning voor vertaling of ghostwriting, indien nodig
  6. Voorzie training in copywriting, social media software en SEO-plugins
  7. Maak een dashboard om de resultaten te delen

Welke content moet ik voorzien op social media?

Trap vooral niet in de val om constant over jezelf te praten en aan eenrichtingscommunicatie te doen. Dit is een unieke kans als bedrijf om interactie te creëren met klanten en prospecten. Waar moet je op letten? Een aantal vuistregels:

  • Wees authentiek: doe je vooral niet beter voor dan je bent. Volgers willen voornamelijk zien hoe het er bij jullie binnen het bedrijf aan toe gaat.
  • Hou je doelgroep voor ogen: mensen informeren zich via sociale media of discussiëren er over dingen die hen interesseren. Het is niet de plaats om een simpel verkooppraatje te houden, wel kan je er informatie kwijt waar jouw doelgroep naar op zoek is.
  • Luister: praat jij in een normaal gesprek ook aan een stuk door, zonder te luisteren naar de vragen of antwoorden van je gesprekspartner?

Bij sociale media moet de focus niet op naïeve promotie en verkoop liggen. Je moet luisteren naar wat je klanten zeggen en daar een gepast antwoord op geven. Sociale media vragen gewoon om een menselijke aanpak. Een waar we als bedrijf en als klant voordeel uit halen.

Moeten wij als bedrijf op elk socialmediakanaal actief zijn?

Neen, bitter weinig bedrijven zijn op elk socialmediakanaal even actief aan de slag. Logisch, want er komen er steeds meer bij en elk kanaal moet actief onderhouden worden. Investeer enkel in de juiste socialmediakalen op basis van de relevantie voor je doelgroep. Zijn de mensen uit je doelgroep voornamelijk actief op LinkedIn en Facebook? Beperk je dan tot die twee kanalen.

Kan je niet gewoon eenzelfde post kopiëren naar de verschillende kanalen? Dat kan uiteraard, maar het is geen goed idee. Elk kanaal vereist een andere insteek en tone of voice. Een bericht eventjes kopiëren zonder enige aanpassing komt nogal lui en inspiratieloos over. Met de juiste focus en expertise kan je veel meer verwezenlijken dan al je munitie te verschieten via verschillende kanalen.

Hoe bouw ik mijn netwerk uit op social media?

Wanneer je investeert in het creëren en verspreiden van content via social media wil je natuurlijk ook dat die content gezien wordt. Daarom is het belangrijk dat je een netwerk uitbouwt en zoveel mogelijk volgers aantrekt.

Enkele tips om je netwerk uit te bouwen:

  • Maak een lijst van mensen die relevant zijn voor jou en je bedrijf. Nodig hen uit en ga hen op zijn minst zelf volgen.
  • Schrijf een persoonlijke boodschap wanneer je iemand uitnodigt om met jou te connecteren.
  • Niet je eerstegraadsnetwerk is het meest belangrijk, wel je tweede- en derdegraadsnetwerk (dit zijn de mensen die u nog niet goed kent maar wel kan overtuigen van uw kwaliteiten).
  • Word lid van groepen die voor uw bedrijf relevant zijn. Ga na wie de andere leden van een groep zijn, die mensen zijn misschien potentiële klanten of partners.
  • Gebruik de juiste hashtags.
  • Maak van je volgers echte ambassadeurs en engageer hen om jouw social posts mee te delen. Op die manier bereik je een breder publiek dat op hun beurt jouw pagina kan gaan volgen. We raden je aan hiervoor specifieke social advocacy software zoals Social Seeder te gebruiken.
  • Durf al eens te adverteren op social media. Dit is een efficiënte manier om een groot publiek te bereiken en je kan er ook een specifieke ‘follow us’ button aan toevoegen om extra volgers aan te trekken.