Referenties

Beter betrokken medewerkers bij Christeyns

Christeyns maakt al sinds 1946 zeep en schoonmaakmiddelen op hun productiesite aan de Afrikalaan in Gent. Sindsdien is het familiebedrijf uitgegroeid tot een internationale topspeler met fabrieken en medewerkers over heel de wereld. Net zoals de Gentse locatie nog steeds hun hoofdkantoor is, blijft ook het familiegevoel ingebakken in het DNA van het bedrijf. Om dat kracht bij te zetten, startte Christeyns met een effectieve interne communicatie. Met succes, de medewerkers zijn beter geïnformeerd, meer betrokken en komen spontaan onderwerpen aanbrengen, aldus Lieve Keppens, Corporate Marketing Manager bij het bedrijf.

 

Een familiegevoel over landsgrenzen heen

De dagen van het kleine zeepfabriekje liggen ver weg, maar dat familiegevoel moet blijven. Dat is niet eenvoudig wanneer je medewerkers over meerdere continenten verspreid zijn. Lieve Keppens zag een oplossing in een interne nieuwsbrief, die de passende naam Soap Stories kreeg: “We wilden de betrokkenheid van onze medewerkers vergroten. Ook iedereen eenvoudig en efficiënt informeren was belangrijk. Interne communicatie met een nieuwsbrief leek ons ideaal. Alleen zijn we met een team dat niet de ruimte had om dit helemaal alleen op te zetten en beheren.”
“We besloten om expertise en mankracht extern in te winnen,” vervolgt Keppens. “Zelf ben ik wat gaan rondsnuffelen via Google en ben zo bij Quadrant Communications terecht gekomen. Ik nodigde ze uit voor een gesprek en merkte meteen dat zij de goede expertise en ervaring hadden. Zo is onze samenwerking van start gegaan.”

Een wereldwijde nieuwsbrief

Ella Meirlaen, Marketing Assistant bij Christeyns: “Naast goedkeuringen is het verzamelen van topics het enige wat wij moeten doen. We geven die onderwerpen door aan Quadrant, met de nodige contactpersonen en zij gaan aan de slag. Zij interviewen medewerkers, schrijven artikels uit, publiceren ze op de interne website en plakken de berichten in een nieuwsbrief. Die laatste sturen ze uit naar alle medewerkers. Steeds in twee edities: een Belgische in het Nederlands en een internationale in het Engels.”

Betrokken medewerkers

De Soap Stories missen hun doel niet, weet Lieve Keppens: “We merken duidelijk dat werknemers beter geïnformeerd zijn over ons bedrijf sinds we de nieuwsbrief hebben gelanceerd. Bovendien is ook de betrokkenheid de hoogte in geschoten. Dat familiegevoel boosten, is zeker gelukt. Er is enthousiasme rond onze Soap Stories. Medewerkers van over de hele wereld delen hun nieuwtjes om ze op te nemen in de nieuwsbrief. Dat vind ik echt fantastisch. Op vlak van betrokkenheid kan dat wel tellen.”

Een betrokken partner

Voor Christeyns is Quadrant Communications meer dan het bedrijf dat de teksten uitschrijft, zegt Ella Meirlaen: “Als voordelen kan ik uiteraard het gebruikelijke opsommen. Het werk van Quadrant bespaart ons heel wat tijd en gebeurt steeds op een creatieve manier. De leuke, vlotte samenwerking en de open communicatie zet dat kracht bij. Daarnaast stellen ze zich als echte partner op in het beheren van het hele project. Zo kan ik er steeds op vertrouwen dat er iemand is die me helpt bij het bewaren van de deadlines.”

Dat kan Lieve Keppens beamen: “Wat ik echt top vind aan de samenwerking, is dat Quadrant niet louter uitvoert wat wij vragen, maar meedenkt hoe we het eventueel beter kunnen doen. Ze brengen bijvoorbeeld ideeën aan voor onze nieuwsbrief om die te optimaliseren. Het delen van hun expertise en zoeken naar verbeterpunten beperkt zich niet tot de initiële opdracht. Hun expertise en ervaring gaat breder dan interne nieuwsbrieven. Als een echte sparringpartner geven ze ons geregeld tips en tricks die andere onderdelen van onze communicatie zoals persrelaties en sociale media een duw in de rug geven.”

Een nauwere samenwerking in de toekomst

“Het nieuws binnen ons bedrijf zal niet verdwijnen, dus ook Quadrant niet. Alles verloopt vlot, ze leveren uitstekend werk en stellen zich steeds professioneel op. Ik zet met veel plezier onze samenwerking verder tot ver in de toekomst,” besluit Meirlaen.

Lieve Keppens ziet het partnership uitbreiden: “We doen nu al een stukje van onze persrelaties via Quadrant en dat verloopt uitstekend. Ik hoop dat we in de toekomst daar meer op kunnen inzetten. Ook voor de rest van onze externe communicatie zie ik mogelijkheden om nauwer samen te werken.”

 

Lessons learned

Stel een contentteam samen

Christeyns merkte snel hoe belangrijk een contentteam is. Lieve Keppens: “Een toegewijd team dat topics verzamelt is belangrijk om niet stil te vallen. Eens de flow en het team goed zitten, onderhoudt je nieuwsbrief zich bijna vanzelf.”

Zoek een partner met brede expertise

Je interne communicatie is vaak een onderdeel van je communicatiestrategie. Dan is het handig om een partner te hebben die een bredere kennis heeft.