Waarom een landingspagina een must is

Door: Katrien

Mijn naam is pagina, landingspagina. Het is een deel van je website dat focust op één onderwerp, eigenlijk één zoekterm. De pagina ontvangt bezoekers die bijvoorbeeld via een advertentie of via een CTA in je e-mailer op je website komen om hen vervolgens heel gericht een aanbod te doen. Het hoeft niet dat bezoekers er op een andere manier terecht komen, dus je neemt je landingspagina’s al dan niet op in je sitemenu.

Conversie-machine

Landingspagina’s hebben maar één doel: converteren. Sterke landingspagina’s doen dat nog goed ook. Volgens cijfers van Adobe verbetert de conversieratio van onlineadvertenties met 25% wanneer ze doorlinken naar een specifieke landingspagina. Hoe dat komt, is eigenlijk vrij eenvoudig: een potentiële klant wordt niet afgeleid. Als een millennial met de aandachtsspanne van een goudvis kan ik dat beamen. Als ik via een advertentie op een gewone productpagina kom, zie ik een enorme hoeveelheid content. Productomschrijvingen, links naar je sociale media, een aangeprezen blogbericht, producten in promotie, noem maar op. Eer ik je contactformulier heb gezien en ingevuld, heeft iets anders mijn aandacht gestolen en klik ik weg van je aanbod.

Een goede landingspagina heeft niks van dat alles. Ik vind nog wat uitleg over wat je mij aanbiedt, maar vrijwel meteen zie ik ook je formulier. Heel de pagina is zo opgemaakt om mijn aandacht ernaar toe te trekken. Geen toeters en bellen die me afleiden van invullen van mijn gegevens. Dat is de kracht van een landingspagina.

Zeg vaarwel aan een enorm AdWords-budget

Link je landingspagina’s aan je Google-advertenties, dan zal je je kosten per klik (CPC) zien dalen. Waarom? Omdat deze kost mee wordt bepaald door de kwaliteitsscore van je advertentie. Daarvoor houdt Google rekening met de relevantie van de gelinkte pagina. Heeft je advertentie als zoekwoord ‘liften’, maar gaat de pagina over roltrappen, dan is je relevantie, en bijgevolg je score, laag en je CPC hoog.

Landingspagina’s zijn to-the-point en gefocust op dat ene zoekwoord waar je ook je advertentie rond opbouwt. Bovendien is er geen bijkomende content over iets anders dan je keyword zoals op een gewone pagina vaak wel het geval is. Met andere woorden: ze krijgen van Google snel een zeven op tien, of meer, voor relevantie. Landingspagina’s gebruiken in plaats van productpagina’s zal je kwaliteitsscore en CPC dus positief beïnvloeden. De enige vraag de je je moet stellen, is wat je nu met dat vrijgekomen budget gaat doen. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met je productpagina’s om te bouwen naar landingspagina’s.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo

Je bedrijfsnaam

Je e-mailadres

Je telefoonnummer