Vier vette leugens over leads, deel vier

Vier vette leugens over leads, deel vier

Door: Frank

Gisteren organiseerden we een evenement over leads. Waar komen ze vandaan, is het gemakkelijker of moeilijker geworden om aan goede leads te geraken, hoe maak je ze klant, hoe volg je ze op, welke leads mag je weigeren, enzovoort.

Zelf wilden we een aantal misverstanden over leads uit de weg ruimen. Om een beetje te provoceren, hadden we het over vette leugens. Beoordeel zelf of het zo erg is.

Vette leugen vier: “Wij halen de meeste leads uit sociale media”

Het nieuwste rapport van instituut huppeldepup toetert dat Amerikaanse B2B-bedrijven bijna al hun leads binnenhalen via sociale media. Het nog nieuwere rapport van analist zusenzo schreeuwt dat het met telemarketing alleen nog even goed lukt als vroeger. Hier valt net een gloednieuw rapport binnen dat beweert dat e-mailmarketing er weer helemaal bovenop is en al de rest in de schaduw stelt (samen met een ander rapport dat net het tegenovergestelde beweert). Morgen downloaden we wel een ander rapport dat zweert bij SEO als de beste bron van leads, of was het SEA. En zo kunnen we wel een paar maand doorgaan. Niet doen, in de vuilnisbak ermee.

Want laat je niet verblinden door de nieuwste hype en hou alleen de trends in de gaten. De meest interessante rapporten vergelijken de verschillende marketingacties met elkaar en plaatsen ze in perspectief. Zoals: telemarketing lukt nog wel, maar het is tot driemaal duurder geworden. Zoals: B2B-bedrijven verminderen hun investeringen in sociale media. Zoals: databasemarketing is aan een stille opmars bezig.

Trek ook daar niet meteen conclusies uit, maar vergelijk de trend of zelfs de hype met je eigen situatie. Bij een klant van ons is telemarketing inderdaad een stukje duurder geworden, maar al bij al lukt het nog even goed als vroeger en blijft het een van de beste bronnen van leads. In dat geval, zo lang het werkt: gewoon verder doen en hooguit experimenteren met bloggen, bijvoorbeeld.

Heel veel bedrijven weten bovendien niet echt waar hun leads vandaan komen. Ze houden soms bij wat een lead geactiveerd heeft, maar daarmee heb je de eventuele voorgeschiedenis nog niet in kaart (als dat al mogelijk zou zijn). Stel dat een verkoper een paar jaar geleden op bezoek was bij een zelf geïdentificeerde prospect maar die niet verder opvolgde wegens toch niet zo interessant. Die prospect krijgt nog een paar mailtjes vanuit de marketing, maar reageert op niets. Om dan na jaren, zonder schijnbare aanleiding, via LinkedIn plots contact te nemen met die verkoper. Het meeste leads uit sociale media, zegt u?

Lees hier vette leugen één, twee en drie.

Leads verwerken met CRM

Leads opvolgen? Verkoop kijkt naar marketing en marketing kijkt naar verkoop. Met als resultaat dat uw leads blijven liggen. Deze whitepaper geeft eindelijk een bruikbaar model over hoe u uw leads op de meest efficiënte manier kwalificeert en opvolgt.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo

We houden rekening met je privacy. Alleen als je het daarmee eens bent, voegen we je toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met je gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.