Vier vette leugens over leads, deel twee

Vier vette leugens over leads, deel twee

Door: Frank

Gisteren organiseerden we een evenement over leads. Waar komen ze vandaan, is het gemakkelijker of moeilijker geworden om aan goede leads te geraken, hoe maak je ze klant, hoe volg je ze op, welke leads mag je weigeren, enzovoort.

Zelf wilden we een aantal misverstanden over leads uit de weg ruimen. Om een beetje te provoceren, hadden we het over vette leugens. Beoordeel zelf of het zo erg is.

Vette leugen twee: “Goede marketing zorgt voor goedkopere leads”

Begin september werd een Gents softwarebedrijf klant bij ons. Hun bedrijf was op 15 jaar mooi gegroeid en voldoende winstgevend om een heel vernieuwend product te lanceren. De groei was er puur gekomen door mond-tot-mondreclame, het bedrijf had amper geld in promotie gestopt. Er was zelfs nauwelijks een website die naam waardig. Maar nu moest het anders, want men gaat actief op zoek naar een nieuwe groep klanten. Dat gaat veel meer kosten dan in het verleden en de leads gaan vele malen duurder zijn (want de voorbije 15 jaar waren de leads quasi gratis).

Laten we een andere vergelijking maken. Stel dat je zo’n leuke koffiebar-annex-luxebroodjeszaak-annex-mobiele-werkplek opent op een aantrekkelijke locatie. Vermoedelijk ga je niet veel extra moeten doen om aan de eerste 100 klanten te komen. Mond-tot-mondreclame, ligging, nieuwsgierigheid en een lage drempel zorgen wel voor klandizie. De volgende 100 klanten, dat wordt iets anders. Maar, misschien zijn er veel kantoren in de buurt en kan je je daarop richten. Dat gaat ook geen fortuinen kosten en heeft een goede kans op slagen. Op naar de volgende reeks van 100 klanten, enzovoort. Het spreekt voor zich dat elke nieuwe schijf klanten zeker om meer creativiteit en wellicht ook om meer budget zal vragen.

Hetzelfde geldt voor B2B. Zo goed als alle bedrijven gaan van start met mond-tot-mondreclame en die kost zo goed als niets. Daarna kan het dus alleen maar duurder worden. De straffe gelukkigen die doorgroeien tot grote marktleiders krijgen op termijn wel een aanzuigeffect dat leads terug goedkoper maakt. Maar voor de meeste nichebedrijven geldt dat niet.

Goede marketing zorgt dus vermoedelijk voor steeds duurdere leads. Maar zolang de conversie van die leads oké is en de winstmarge overeind blijft, is er niet echt iets aan de hand. Finaal gaat het over de meerwaarde van de lead, niet over de kost ervan.

Lees hier vette leugen één, drie en vier.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo