Trap niet in de ROI-val

Trap niet in de ROI-val

Door: Frank

Zoek online naar ‘marketing communications ROI’ en je komt uit bij blitse zaken zoals turning social media visits into dollars, digital attribution of revenue performance from your marketing dollar. Ben je een optimist, dan ga je dit snel even toepassen in je eigen organisatie. Als pessimist kijk je naar je Excel-sheets met je marketingbudgetten en zie je er geen beginnen aan. Voor een keer heeft de pessimist grotendeels gelijk, want marketingcommunicatie en ROI, dat gaat niet goed samen.

Hoe dat komt? ROI wordt gebruikt om de impact van een eenmalige investering te meten. Maar marketingcommunicatie is geen eenmalige investering, wel een permanente kost. ROI kan dus lukken als je het marketingbudget opsplitst in permanente kosten en eenmalige investeringen waarvan je de impact kan berekenen.

Een paar voorbeelden van permanente kosten: je productdocumentatie onderhouden, regelmatig testimonials laten maken, een tweemaandelijke newsletter uitsturen, perscommunicatie of interne communicatie voeren. Het is zinloos om voor dergelijke zaken de ROI te willen berekenen. Niet alleen omdat het permanente kosten zijn, maar ook omdat ik niet meteen een factor kan vinden waarmee ik de impact zou kunnen meten.

Dan zijn er eenmalige investeringen waarvan je het rendement heel moeilijk kan meten, zoals een chique jaarverslag of een bedrijfsmagazine maken, een kleine advertentiecampagne voeren of je website grondig vernieuwen. Dergelijke zaken zijn er meestal om je imago te verbeteren en de impact van een beter imago op je omzet wordt hoe precies gemeten?

Over naar ROI voor marketingcommunicatie, want het is mogelijk. Je doet een hele online campagne bovenop je bestaande website met extra verkoop als voornaamste doel. Je combineert ze eventueel met een goeie ouwe direct mailcampagne inclusief telemarketing. Als je de periode voor die campagne kan vergelijken met dezelfde periode erna, dan is ROI mogelijk en kan je de impact op je omzet berekenen. Gesteld dat je marktpositie in beide periodes grotendeels dezelfde is, weliswaar.

Meer weten? Lees dan zeker dit artikel in Forbes of deze blogpost van ene Will Gargan. Dit artikel in Wikipedia vertelt hetzelfde, maar is me iets minder duidelijk.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo