Sociale media zorgen momenteel voor de meeste van onze leads

Sociale media zorgen momenteel voor de meeste van onze leads

Door: Frank

Deze uitspraak komt niet van ons. Ze komt uit een rapport over B2B marketing dat we vorige zomer via een Amerikaanse newsletter binnen kregen. Het inspireerde ons om een marktonderzoek op te zetten waarop deze winter meer dan 150 Belgen reageerden.

In het onderzoek legden we aan de deelnemers 25 stellingen voor waarop ze hun mening moesten geven (de stellingen staan onderaan deze blogpost). De bedoeling was om na te gaan wat er momenteel leeft in de marketingafdelingen. Bijvoorbeeld over sociale media.

Fel gecontesteerd

In het onderzoek gingen we dan maar meteen van start met de stelling die we zelf toch niet konden geloven: “sociale media zorgen momenteel voor het meeste van onze leads”. En wat bleek? Bijna niemand was het ermee eens. Het was met zeer ruime voorsprong de meest gecontesteerde stelling van het hele onderzoek. De hype lijkt voorbij, sociale media zijn geen wondermiddel en hebben hun gepaste plaats gevonden in de marketingmix.

Wat werkt wel?

Wat blijft wel werken? Evenementen met persoonlijk contact, de eigen bedrijfswebsite met veel testimonials en in mindere mate online advertising beschouwt men als interessante investeringen.

En sociale media? We legden daarover ook deze stelling voor: “Onze gemiddelde klant gebruikt LinkedIn als een televisie: men kijkt wel, maar reageert zelden”. Ruim 80% van de respondenten kon zich daar helemaal in vinden. Of sociale media de finale aankoopbeslissing van klanten werkelijk beïnvloedt, daarover was er minder eensgezindheid. De meningen liepen uiteen en een kwart gaf aan het niet te weten.

Marktonderzoek bij Belgische B2B-bedrijven

Ons onderzoek liep van oktober 2014 tot januari 2015. Er kwamen 154 reacties binnen, waarvan we er 109 valideerden omdat we alleen de mening wilden van mensen uit Belgische B2B-bedrijven.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo