Hysopt

Hysopt kent invloed marketingcommunicatie op omzet

Door: Kristof

Als technologische startup heeft Hysopt – een spin-off van de Universiteit Antwerpen – tijdens de eerste jaren van z’n bestaan zowat al zijn energie gestoken in het coderen van z’n software en het persoonlijk zoeken naar pilootprojecten. Wanneer de software op punt stond en er een paar referentieklanten waren, was het tijd om actiever de markt op te gaan.

Persoonlijke verkoop stond daarin centraal. Hysopt heeft een vernieuwende cloudsoftware om een digitaal model te maken van de complexe verwarmings- en koelinstallaties in grote gebouwen, zoals ziekenhuizen, scholen en kantoren. De software van Hysopt gebruiken om een zo optimaal mogelijk HVAC-systeem te ontwerpen en te berekenen, heeft een vrij grote impact op de manier van werken van studiebureaus en installatiebedrijven. Om die verandering op gang te brengen en te begeleiden, heb je persoonlijke verkoop nodig.

Marketing steunt verkoop

Op zijn beurt kon de verkoop ondersteuning vanuit marketingcommunicatie gebruiken. Door vanuit marketing mee leads aan te brengen, kan de verkoop zich meteen concentreren op de meest beloftevolle prospects. Onze samenwerking ging van start toen Hysopt vroeg om hen te helpen bij het opbouwen van hun website en een heldere boodschap over te brengen naar hun potentiële klanten. Sindsdien maken we voor Hysopt ook blogberichten, LinkedIn-campagnes, testimonials, online calculators, webinars, enzovoort. Dat alles dient om leads aan te brengen en ook rechtstreekse omzet te genereren.

Authentieke en no-nonsense aanpak

Peter Van Roosbroeck, CEO van Hysopt, is tevreden over onze aanpak. “De reden waarom we samenwerken met Quadrant is hun authentieke en no-nonsense aanpak. Wat ik daarbij erg aangenaam vind, is dat we wekelijks een telefonisch overleg hebben waarbij Quadrant ons bij het handje neemt. Ze gaan alle punten op de agenda af en zijn zo eigenlijk deel van onze organisatie op vlak van marketing,” getuigt Peter.

Webinars leiden tot omzet

“Een concreet voorbeeld van de samenwerking zijn onze webinars. Die zorgen voor omzet die we kunnen genereren via opleidingen. Quadrant heeft ons zeer goed geholpen met het organiseren ervan en de inschrijvingen van nieuwe deelnemers. Dat heeft geleid tot een extra omzet van ongeveer 150.000 euro in 2018. Een ander concreet voorbeeld van de samenwerking is het aantal volgers dat we hebben. Toen we startten, waren dat er nul. Nu zijn er meer dan 300.”

Kennis van de technologiesector

“Ik zou Quadrant aanbevelen omdat ze onze sector kennen. Ze weten wat ze doen in de technologiesector,” vertelt Peter Van Roosbroeck. Quadrant begrijpt heel goed hoe marketing en verkoop elkaar kunnen versterken en ze voeren dat ook concreet uit. Het veel meer dan vrijblijvend advies, de actie en de resultaten zijn inbegrepen.

Een volgend project is de volledige vernieuwing van de website. Hysopt verandert zijn commerciële politiek en richt zich met hetzelfde product naar een deels andere doelgroep. Daar hoort een andere “messaging” bij en die is momenteel in voorbereiding. De vernieuwde website zal ook blijven dienen om leads te genereren, weliswaar op een andere manier en bij een andere doelgroep.

Expansie naar het buitenland

Hysopt zal daarnaast nog meer inzetten op marketingcommunicatie omdat ze na een kapitaalsronde naar nieuwe markten gaan. Door hun webinars in het Engels te beginnen geven, een hele reeks videotestimonials uit te brengen en hun website een grote update te geven, stelt Hysopt zich open voor een nieuw publiek. Voor hun expansie richten ze zich vooral op het VK, Scandinavië en Duitsland. Ook hiervoor blijven ze vertrouwen op onze diensten.

Bekijk hieronder de video: