In drie stappen geld verdienen aan uw marketing

In drie stappen geld verdienen aan uw marketing

Door: Frank

B2B-bedrijven die een verkoopteam nodig hebben om hun producten en diensten aan de man te brengen, zitten vaak met medewerkers op de marketingcommunicatie waar ze niet goed weg mee weten. Ze zorgen blijkbaar alleen voor extra kosten. Zou het niet mogelijk zijn om er ook iets aan te verdienen? Hierbij drie stappen om geld te verdienen aan uw marketing. Of toch ongeveer.

Stap 1: Zet het uit uw hoofd!

We gaan niet rond de pot draaien: marketingcommunicatie is een kostenpost en niets anders. Dat betekent geld uitgeven en niet echt geld verdienen. We nemen er even het laatste jaarverslag van Anheuser-Busch InBev bij, bladzijde 51. Daar staat “Verkoop- en marketingkosten” met rechts ervan een cijfer tussen haakjes. Het is een kostenpost van iets meer dan 7 miljard dollar. Aan de positieve kant staat alleen “Opbrengsten” en niet Marketingopbrengsten.

De echte vraag is dus niet hoe ik geld ga verdienen aan mijn marketing, maar wel “Hoe ga ik er zo zuinig mogelijk mee om?”. Want aan uitgaven valt niet te ontsnappen. Je wil een website? Kosten. Je wil een nieuwe website? Meer kosten. Je wil naar de koers met de klanten? Betalen. Je wil naar de koers en ook naar het voetbal met de klanten? Meer betalen. Enzovoort.

U moet een promotiestrategie hebben als u vooruit wil. Dat brengt in eerste instantie kosten met zich mee, onvermijdelijk. Best heeft u ook een online promotiestrategie, want het internet heeft zovele sectoren en afdelingen op hun kop gezet en voor uw promotie is het niet anders. Er is heel veel nuttige informatie online beschikbaar, dus vele potentiële klanten informeren liever eerst zichzelf in plaats van meteen met u contact op te nemen.

Stap 2: Bespaar door automatisering

Om zuiniger om te gaan met uw promotiebudgetten kan automatisering interessant zijn. Maak zeker de kostenbatenanalyse van een CRM-systeem, mocht u die software nog niet hebben. Kijk ook eens naar marketing automation-software, maar besef dat het nog een hype is en dat de sector nog moet consolideren. Bij steeds meer van onze klanten hoor ik toch de namen Hubspot en ClickDimensions vallen (dat laatste gebruiken we trouwens zelf). Een tiental van onze klanten werkt al met die software of is ze ernstig aan het evalueren. Tegen eind volgend jaar zie ik 15 à 20 van onze klanten met marketing automation-software aan de slag.

Stap 3: Efficiënte lead generation

Natuurlijk kan marketing andere dingen doen dan alleen een website onderhouden, evenementen organiseren en dergelijke meer. Marketing kan voor leads zorgen en die kunnen converteren naar omzet. Wie deze blog volgt, weet dat wij daar toch voorzichtig in zijn. Als marketing voor leads kan zorgen aan dezelfde relatieve inspanning als andere afdelingen, dan is het oké. Als de leads van marketing bovendien even vlot converteren als de andere leads, dan is het ook oké.

Wat zien we echter bij de meeste van onze klanten? Dat het nog altijd veel gemakkelijker gaat om via directe verkoop en informeel netwerken aan waardevolle leads te geraken. Dat bij vele klanten marketing vooral voor een pak leads met weinig potentieel zorgt.

Maar er is zeker positief nieuws. Nogal wat van onze klanten hameren sterk op klantentevredenheid en krijgen daardoor voldoende spontane leads binnen, dankzij mond-aan-mondreclame, vermoedelijk ondersteund met een interessante website. Bij twee klanten weet ik ook zeker dat marketingcommunicatie voor het merendeel van de nieuwe klanten zorgt (zij werken trouwens al jaren met CRM en contentmarketing, waren daar pioniers in de branche). Of het ook bij u kan? Daarvoor zult u eerst geld moeten uitgeven om het uit te proberen. Dat blijft onvermijdelijk. Dedju toch.

Leads verwerken met CRM

Leads opvolgen? Verkoop kijkt naar marketing en marketing kijkt naar verkoop. Met als resultaat dat uw leads blijven liggen. Deze whitepaper geeft eindelijk een bruikbaar model over hoe u uw leads op de meest efficiënte manier kwalificeert en opvolgt.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo

We houden rekening met je privacy. Alleen als je het daarmee eens bent, voegen we je toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met je gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.