70% van de marketingleads is brol

70% van de marketingleads is brol

Door: Frank

Oké, u bent aan het lezen en dat was de bedoeling van de titel. Want er hoort natuurlijk een snuifje nuance bij. Toch, statistieken tonen steeds weer aan dat slechts 30% van de leads die marketing doorgeeft aan de verkoop ook de moeite waard zijn om achteraan te gaan. De bron van dit cijfer komt ergens uit de Sales2.0 conferenties (meer achtergrond staat in deze interessante blogpost).

Leads die spontaan binnenkomen moeten eerst verder gekwalificeerd worden en dat daarbij de overgrote meerderheid sneuvelt, lijkt me niet meer dan normaal. In principe is het ook niet aan de marketing om dat te doen, ideaal gebeurt het door de binnendienst verkoop. Een kleiner probleem bij nogal wat bedrijven is dat daarom alle leads vanuit marketing genegeerd worden, “het is toch altijd rommel”. Met goede afspraken over leadkwalificatie is dat nochtans snel opgelost.

Maar er is ook een groter probleem. Vele sales managers weten niet altijd wie voor leads moet zorgen. Ze denken dat het alleen aan de marketingcommunicatie is. Dat is niet waar in B2B. Want iedereen kan voor leads zorgen. Ik zou zelfs meer zeggen: iedereen moet voor leads zorgen.

Directieleden die graag netwerken, kunnen zij op hun recepties tegen leads aanlopen? Projectmanagers die frequent met de klant in contact zijn, ontdekken zij tijdens planningvergaderingen al eens een lead? Servicemedewerkers die uw producten installeren of onderhouden, zouden zij tegen het embryo van een vernieuwingsproject botsen? Gedetacheerde medewerkers die permanent bij uw klant werken, moeten nu en dan toch gewoon over een lead vallen? En uw verkopers die verondersteld zijn om permanent met uw klanten in contact te zijn … het spreekt voor zich.

Kortom, als bij u de marketingcommunicatie voor de meeste leads zorgt, dan zit er iets goed mis in uw onderneming. Omgekeerd natuurlijk ook, als ze voor geen enkele lead zorgen, zit het even goed mis.

Leads verwerken met CRM

Leads opvolgen? Verkoop kijkt naar marketing en marketing kijkt naar verkoop. Met als resultaat dat uw leads blijven liggen. Deze whitepaper geeft eindelijk een bruikbaar model over hoe u uw leads op de meest efficiënte manier kwalificeert en opvolgt.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo

We houden rekening met je privacy. Alleen als je het daarmee eens bent, voegen we je toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met je gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.