Welke website heb je nodig, kies uit vier mogelijkheden

Welke website heb je nodig, kies uit vier mogelijkheden

Door: Frank

Van te veel keuze worden we duizelig en dat geldt zeker voor websites. Gelukkig staat hieronder de oplossing, want we hebben de keuze beperkt tot vier verschillende types websites waarmee een B2B-bedrijf volgens ons weg kan. Elk nieuw type bouwt voort op het vorige.

1. De brochure: wat doe je?

Met slechts vijf vragen kom je al een heel eind: wat beloof je, wat doe je, wie zijn je klanten, wie ben je, waar kan ik je bereiken? Plus eventueel een zesde en zevende vraag: hoe doe je wat je belooft, waarom doe je wat je doet? Door die vragen te beantwoorden vanuit het perspectief van de klant, heb je alle basisinformatie om een website te maken als een soort bedrijfsbrochure.

Is dat te weinig ambitieus? We denken van niet: proper en overtuigend vertellen wat je doet en wat je kan bereiken voor je klanten, is al een hele uitdaging. Een goed antwoord daarop kan voldoende zijn om je te onderscheiden van je concurrenten.

2. De koophulp: wat heeft de klant nodig?

Het volgende type website kan je beginnen voorbereiden met twee extra vragen: (a) welke verschillende soorten informatie heeft een klant nodig om een aankoopbeslissing te nemen en (b) wat daarvan willen we op onze website tonen? Dat kan gaan over vergelijkende productinformatie, demo’s, uitgewerkte referenties, gebruiksscenario’s, een bedrijfsvoorstelling of prijsformules. Plus ook info over markttrends, implementatiemodellen, rapporten van analisten, enzovoort. Voor herhalingsaankopen kan de aankoophistoriek, aankoopprijzen of een gepersonaliseerde productcatalogus van belang zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: dit gaat over de buyer journey en welk deel daarvan je wil invullen met je website. Het start bij inspiratie en eindigt met een aankoopprijs, plus alles wat daar tussen zit. Je bent zeker niet verplicht om alle stappen uit de journey online vrij te geven, maar weet dat de potentiële klant steeds meer aan zelfbediening doet. Hoe meer er online staat, hoe comfortabeler het voor hem kan zijn.

3. De slagboom: krijg contactgegevens binnen

We zitten aan het derde type en er komt één extra vraag bij: gaan we al die informatie zomaar vrijgeven of willen we iets in ruil? Zoals: je mag onze prijzen zien, maar dan moet je je eerst aanmelden. We willen die gebruikersscenario’s wel tonen, maar graag eerst je naam en je e-mailadres. Natuurlijk mag je een demo bekijken, maar eerst het contactformulier volledig invullen. We hebben een hele reeks webcasts klaar, maar zonder je gsm-nummer te geven, ga je die niet kunnen downloaden.

Dit heet gated content en het lijkt nieuw, maar dat is het niet. Al in het verre verleden moest men zich inschrijven om een seminarie, een congres of een beurs bij te wonen. Informatie in ruil voor informatie was een beproefd concept, het internet heeft het overgenomen op een aangepaste manier.

4. De machine: je website praat met je CRM

Om ook de laatste optie erbij te kunnen nemen, alweer een paar vragen: (a) gebruik je een goede CRM-software, (b) heb je daarin een uitgebreide contactendatabase van klanten en prospecten, (c) heb je budget om software voor marketing automation aan je CRM te hangen? Zo kan je een website maken die alles doet: potentiële klanten informeren, hen helpen in hun aankoopproces, leads verzamelen en die automatisch laten verwerken.

Net zoals de verkoop alle persoonlijke interacties met de klant bijhoudt in CRM, zorgt marketing automation ervoor dat alle andere interacties in je CRM terecht komen. Als iemand je webinar volgt, gaat die informatie naar je CRM. Bezoekt diezelfde persoon nadien je website, staat dat ook meteen in je CRM. Leest men je newsletters: het staat in CRM. Downloadt men iets van op je website … ook CRM weet het.

Om van je website een machine te maken, heb je niet veel extra budget nodig. Althans toch niet wat de website zelf betreft. Van zodra die alle soorten interacties aan kan, heb je voldoende. Om echter een degelijke CRM uit te bouwen die verkoop en marketing graag gebruiken, zijn meer tijd en boterhammen nodig. Wat krijg je ervoor in de plaats? Een extra bron van leads en dus meer potentiële klanten.

Naar een betere website

Een nieuwe website maken is een intense klus. Vaak lopen timing en budget uit de hand. Ons stappenplan zet u op weg om uw nieuwe website online te krijgen binnen een realistische deadline, zonder onnodige kosten. Bekijk de veertien stappen met voorbeelden.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo