Die website blijft maar geld kosten

Die website blijft maar geld kosten

Door: Katrien

Eigenlijk zouden we momenteel met een stand op Batibouw moeten staan. Op de hoogmis van den bouw is het immers normaal dat je werkt met plannen, projectleiders en onderaannemers. Drie dingen die je ook nodig hebt wanneer je een website laat maken.

Ga je zonder van start, dan heb je veel kans dat je op het eind een duurdere website hebt die bovendien niet voldoet aan je verwachtingen. Zonder doelstellingen en projectopvolging zal het productieproces vertraging oplopen. Hetzelfde geldt voor werken met generalisten, in plaats van vakmensen.

Nog enkele oorzaken van vertragingen (dus een ontspoord budget):

  1. Democratie: Ervaring ter zake of niet, iedereen heeft graag een mening over websites, dus je zorgt beter voor een beperkt groepje beslissingsnemers. Zo vermijd je ellenlange goedkeurings- en aanpassingsrondes.
  2. Haast: De structuur van je website ligt nog niet vast maar je begint alvast teksten te schrijven en beeldmateriaal te bewerken. Om tijd te besparen. Niet doen: je stuurt toch ook geen loodgieter naar een werf waarvan de bouwtekeningen nog niet goedgekeurd zijn.
  3. Wachten op collega’s: Je medewerkers beschikken over de kennis die nodig is om mee de inhoud van je website te bepalen, dat is waar. Probeer echter goed in te schatten wie je waarvoor kan inschakelen (de meerderheid van je collega’s zijn slechte ontwerpers en zwakke schrijvers) en zorg dat je zeker bent van hun engagement. Je loopt gemakkelijk een weken tot maanden vertraging op als je telkens op input of feedback moet wachten.
  4. Geen plan: Vermijd welles-nietes spelletjes door een goede projectdocumentatie te voorzien. In de goedkeuringsfase bespaar je daar niet alleen tijd, maar ook geld mee. De documentatie toont immers duidelijk wat aanpassingen zijn en welke de wijzigingen.
  5. Te weinig administratie: Weet waar je website gehost wordt, wie de toegangscodes kent en wat er precies moet gebeuren om over te schakelen naar je nieuwe website.
  6. Perfectionisme: Een website is nooit af. Wacht niet tot de laatste wijzigingen van het laatste detail in orde is voor je de website lanceert maar werk in fasen.

Naar een betere website

Een nieuwe website maken is een intense klus. Vaak lopen timing en budget uit de hand. Ons stappenplan zet u op weg om uw nieuwe website online te krijgen binnen een realistische deadline, zonder onnodige kosten. Bekijk de veertien stappen met voorbeelden.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo