Twitter en evenementen: enkele tips

Twitter en evenementen: enkele tips

Door: Katrien

Het is bijna ondenkbaar om een evenement te organiseren en er niet via Twitter over te communiceren. Je kan op voorhand extra interesse creëren, de conversatie aanwakkeren tijdens het evenement, een Q&A organiseren, vragen beantwoorden na een presentatie, links sturen naar blogposts, video’s en artikels na afloop van het evenement. Meer dan voldoende mogelijkheden. Om ze tot een succesvol einde te brengen hou je best enkele zaken in het achterhoofd. Wij zetten ze even op een rijtje:

Voor het evenement

  • Begin maar met een goede hashtag, niet te lang of te ingewikkeld. Een logische keuze is de naam van je evenement met het jaartal erachter (en om verwarring te vermijden, check je eerst of de hashtag niet al in gebruik is).
  • Eens gekozen moet de hashtag ruim vooraf gecommuniceerd worden in je uitnodigingen. Stuur ook minstens één tweet de wereld in waarin je aangeeft wat het evenement inhoudt. Vermeld de volledige naam van het evenement en link naar de website.
  • Herhaal de hashtag regelmatig in je communicatie. Naar de aanloop van het evenement kan je de hashtag ook opnemen in de signatuur van je e-mails.
  • Breng je collega’s die op Twitter zitten op de hoogte van de hashtag en vraag om af en toe berichten te retweeten.
  • Ga natuurlijk ook zelf aan de twitter met de hashtag vanuit de officiële account van je organisatie. Je kan eventueel al enkele tweets voorbereiden.
  • Laat ruimte voor retweets: maak je tweets niet langer dan 120 tekens.
  • Denk ook aan mensen die Twitter niet gebruiken. Stuur ze de URL door waarop ze de discussie kunnen volgen, dit kan voor hen een incentive zijn om zelf een account aan te maken.

Tijdens het evenement

  • De hashtag ter plaatse duidelijk afficheren, voor de vergeetachtigen onder ons.
  • Ga er niet van uit dat twitteren voor iedereen een automatisme is, nodig uitdrukkelijk uit om te tweeten, breng het onder de aandacht.
  • Geef tijdens je presentatie enkele korte, gebalde kernboodschappen mee in gepast formaat, zodat aanwezigen deze makkelijk kunnen overnemen. Dit zijn zogenaamde ‘tweetable thoughts’.
  • Als je een Q&A wil organiseren kan je de aanwezigen verzoeken om hun vragen alvast te tweeten. Een medewerker kan tijdens je presentatie de tweets screenen, ook met het oog op eventuele fouten in je presentatie. De meest interessante vragen worden achteraf beantwoord. Sluit echter niemand uit: ook mensen zonder smartphone hebben nuttige zaken bij te dragen.
  • Een twitterwall is nuttig, maar niet tijdens je presentatie. Het leidt de aandacht af en kan aanzetten tot sabotage, een extra Twitter-account is namelijk snel aangemaakt.
  • Op andere momenten en plaatsen tijdens je evenement zijn twitterwalls wel aan te raden. Ze laten mensen zonder smartphone toe om de online discussie te volgen en wakkeren de conversatie en interactie aan.
  • Wat met negatieve tweets? Meestal gewoon negeren, tenzij ze echt foutieve of beledigende informatie bevatten.

Na het evenement

  • Belangrijk is de follow-up. Neem deel aan de discussie omtrent je evenement, ook achteraf. Blijf het gebruik van de hashtag in het oog houden en beantwoord eventuele vragen.
  • Deel alle interessante fotostreams, presentaties en filmpjes via Twitter.
  • Blogposts die anderen schreven over je evenement kan je retweeten. Indien de blogpost niet gedeeld werd via Twitter kan je hem zelf delen.

Heb je zelf nog tips of ben je het niet eens met de onze? Laat het weten in de comments of via @quadcomm.

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo