Tips en tricks voor social media

Tips en tricks voor social media

Door: Katrien

De vijf sprekers op ons evenement over social media voor B2B-bedrijven hebben hun ervaringen gul gedeeld. In de video hierboven krijgt u een samenvatting van wat ze vertelden. Voor u hebben we ook hun belangrijkste tips samengevat:

Om te beginnen

  • Social media zijn een extra communicatiemiddel naast alle andere kanalen; integreer social media dus in uw globale communicatiestrategie en -mix
  • Social media alleen kunnen dus het verschil niet maken, maar zijn sterk om uw bedrijf en uw merk authentieker maken of om opinieleiders te bereiken
  • Kies uw kanalen uit op basis van de relevantie voor je doelgroepen, in België wordt LinkedIn meer gebruikt dan in vele andere landen, bijvoorbeeld
  • Zorg ervoor dat het management ook in het verhaal wil stappen, anders heeft communiceren via social media gevoelig minder kans op slagen
  • Schrijf richtlijnen, vooral om geen detailcontrole te moeten uitoefenen en omdat uw medewerkers overtuigender durven communiceren
  • Social media zijn niet gratis: er zijn voldoende tijd en middelen nodig om tot succes te komen en vooruitgang te blijven boeken
  • Zorg voor een actieplan, uitgezet op een tijdlijn

Content creëren

  • Ga de dialoog aan met uw community, hou het interactief, start nu en dan discussies in de relevante groepen
  • Wees altijd authentiek en geloofwaardig (bent u dat niet, dan haken mensen af)
  • Mensen zijn op zoek naar opinies en luisteren maar als u effectief iets te vertellen heeft, zorg ervoor dat u geen steriele spreekbuis bent van uw bedrijf
  • Werk bottom-up en betrek uw collega’s erbij: zoek samen naar de toegevoegde waarde van social media voor uw bedrijf
  • Ga op zoek naar uw brand ambassadors: medewerkers die de expertise van uw bedrijf concreet maken
  • Zorg voor transparantie, openheid en laat de controle wat los ten voordele van uw medewerkers en uw authenticiteit
  • Sensibiliseer uw werknemers en voorzie trainingen of workshops om bepaalde kanalen goed te leren kennen (en te weten wat u erin kan vertellen)
  • Deel relevante content om geleidelijk aan gepercipieerd te worden als expert in uw vakgebied

Uw netwerk uitbouwen

  • Maak een lijst van mensen die relevant zijn voor jou en je bedrijf; nodig hen uit of ga hen volgen
  • Soms maak je beter aparte netwerken per doelgroep, zoals een online community voor technici en een aparte voor zakelijke beïnvloeders
  • Schrijf een persoonlijke boodschap wanneer u iemand uitnodigt om met u te connecteren
  • Niet uw eerstegraadsnetwerk is het meest belangrijk, wel uw tweede- en derdegraadsnetwerk (dit zijn de mensen die u nog niet goed kent maar wel kan overtuigen van uw kwaliteiten)
  • Positief gebruik van social media zorgt voor word-of-mouth en geeft aan de buitenwereld een positieve perceptie
  • Gebruik handige apps om ook on the road social media te gebruiken
  • Word lid van groepen die voor uw bedrijf relevant zijn. Ga na wie de andere leden van een groep zijn, die mensen zijn misschien potentiële klanten of partners

Monitor jezelf en anderen

  • Ga na wat er er over uw bedrijf, uw CEO, uw producten en diensten gezegd wordt op sociale media
  • Reageer even snel en open op de positieve als op de negatieve opinies en opmerkingen
  • Hou bij wie uw bedrijf volgt en zoek de relevante opinieleiders of mensen met expertise in hun vakgebied; volg hen op zijn minst, reageer of hun opinies
  • Volg uw belangrijkste concurrenten en wat er over hen gezegd wordt
  • Ga na op welke netwerken uw klanten aanwezig zijn

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo