Starten met social media in vijf stappen

Starten met social media in vijf stappen

Door: Katrien

Je was erbij op ons evenement over social media voor B2B (zie video hierboven) of je hebt misschien met belangstelling de tips en tricks uit een van onze vorige blogposts gelezen en op video bekeken. Na wat wikken en wegen ben je tot de conclusie gekomen: “Oké, we gaan aan de slag met social media!” Goed zo, maar nu begint het pas.

Wat zijn de eerste stappen die je moet zetten om effectief en efficiënt rond je bedrijf te communiceren via social media?

Stap 1: Bedenk een plan

“Iets doen” met social media is niet genoeg. Je moet vooraf weten wat je precies wil bereiken en consequent zijn in je keuzes. Zoals je tijdens ons evenement kon horen, mikt een bedrijf als RealDolmen vooral op rekrutering met hun social media-activiteiten, terwijl bij SAP de nadruk eerder op het verkoopproces ligt. Maak ook voor jouw bedrijf de keuze: waar kan social media je het best bij helpen? Zet zo concreet mogelijke doelstellingen op papier. Doe je huiswerk, want kijk eens wat stap 2 is?

Stap 2: Praat eens met je baas

De deelname of op z’n minst de goedkeuring van de top van je bedrijf is essentieel om op een goede manier met social media te kunnen starten. Alleen dan zullen social media ook op een positieve manier opgenomen en verspreid worden in de bedrijfscultuur. Net zoals voor het gebruik van andere media is het belangrijk dat er duidelijke afspraken gemaakt worden met het management over het hoe, wie en wat. Toon aan hoe en waarom social media een meerwaarde bieden voor je bedrijf. Vertel hoe je de integratie van social media in het bestaande communicatieplan ziet, liefst zo concreet mogelijk. Maak duidelijk dat social media niet gratis zijn: er zal tijd kruipen in het uitbouwen van het netwerk, het creëren van content en het reageren op relevante discussies van anderen. Wees daar eerlijk in.

Stap 3: Praat eens met je collega’s

Communiceren via social media – de naam zegt het zelf –  doe je best niet alleen. Zonder medewerking van je collega’s zullen je acties snel een stille dood sterven. Hou ze op zijn minst op de hoogte over wat er op je blog, Facebook-pagina, Twitter-kanaal of LinkedIn-discussieforum gebeurt. Zo voelen ze zich erbij betrokken en zijn ze sneller geneigd om ruchtbaarheid te geven aan je activiteiten via hun eigen kanalen. Vergeet niet dat de meeste van je collega’s nu al social media gebruiken voor privé-doeleinden en sommige diensten misschien beter kennen dan jou. Zij zijn de voornaamste ambassadeurs van je bedrijf, zij zorgen mee voor word of mouth.
Wellicht zijn er ook collega’s te vinden die hun ervaring en kennis willen delen op discussieforums met betrekking tot hun vakgebied en je dus heel wat nuttige tips kunnen geven. Leg een lijst aan van medewerkers die je kunnen helpen en wat hun rol zou kunnen zijn.

Stap 4: Begin te luisteren

Naast het groen licht van het management en enkele enthousiaste medewerkers moet je ook een idee hebben van waar je vandaag al staat. Niet alleen de aanwezigheid van jouw bedrijf op social media maar ook van je belangrijkste concurrenten, eventuele businesspartners, je belangrijkste producten of diensten en de naam van je CEO moeten onderzocht worden. Focus daarbij niet alleen op het aantal vermeldingen, maar zeker ook op de context en het zogenaamde sentiment van dergelijke vermeldingen. In welke discussies komen jullie het vaakst aan bod? In welke toon wordt er over je bedrijf gesproken? De resultaten van die meting zullen je ook helpen bij de volgende stap.
Om deze informatie te verzamelen zijn er zowel gratis als commerciële monitoringprogramma’s beschikbaar. Gratis tools kunnen je een eerste indruk geven van hoe zo’n tool werkt, maar om precieze gegevens te verzamelen, stap je best over naar een betaaldienst. Je kunt bijvoorbeeld een beroep doen op knipseldiensten zoals Auxipress, of op monitoringspecialisten als Radian6, Alterian of het Belgische Engagor.

Stap 5: Kies een kanaal

Op basis van de voorgaande stappen kun je beslissen welke social media het meest geschikt zijn voor je bedrijf. Die keuze maak je aan de hand van je doelstellingen, suggesties van collega’s, de resultaten van je monitoringacties en vaak ook: de sector waarin je bedijf actief is. In veel gevallen is er niet één, maar zijn er meerdere kanalen die voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn. Zoals we eerder op deze blog al schreven: met Twitter alleen zal het waarschijnlijk niet gaan. Maar let wel: stort je niet overhaast op alle kanalen die je relevant lijken. Zorg met andere woorden dat het nog een beetje te beheren valt.

 

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo