Sociale media in B2B: zonder sponsor lukt het niet

Sociale media in B2B: zonder sponsor lukt het niet

Door: Katrien

Heel wat bedrijven waar we contact mee hebben, deden de voorbije jaren ‘iets’ met sociale media. Dat het succes ervan ging staan of vallen met continuïteit en relevante inhoud, daar gingen ze later wel eens naar kijken. Nu men wat verder staat, blijkt het plots niet zo eenvoudig om alles levendig te houden, veelal door gebrek aan tijd, planning en organisatie. Best dus eerst eens bepalen of je er wel mee moet doorgaan, met die sociale media. Op onze workshop ‘hoe intern sociale media organiseren’ van vorige week, gaven we de deelnemers een reeks tips.

1. Wat wil je bereiken
Werk een plan uit om je aanpak te structureren. Bepaal je doelstellingen: verkoop ondersteunen, buzz creëren, je expertise etaleren of je bedrijf een ‘smoel’ geven voor klanten en sollicitanten. Start met monitoring en breng in kaart wat er over je bedrijf wordt gepost en waar je doelpubliek zit. Bepaal waar je vandaag staat en waar je over een jaar wil staan. Vis ook uit wat je concurrenten doen.

2. Stap naar de grote baas
Voor drie zaken: toestemming, budget, maar vooral sponsorship. Hij of zij kan extra druk zetten op je collega’s, of sociale media-activiteiten vervatten in hun doelstellingen. Lukt dat niet, dan moet je rekenen op de goodwill van enkele enthousiastelingen en dat kan niet lang goed gaan. Als je een gestructureerd plan kan voorleggen met een paar interessante KPI’s (zoals kostprijs per contact) krijg je van de bovenverdieping wel ruggensteun.

3. Zoek ambassadeurs
Tijd om een vinger in het water te stoppen. Wie wil mee op de kar? Aangezien de input en de ideeën toch van collega’s moeten komen, doe je best alle afdelingen van je bedrijf aan. Om alle activiteiten aan bod laten komen is er intern een draagvlak voor nodig. Ga ook na of je voldoende schrijftalenten voor een zelfgeschreven blog hebt, wat wij sterk adviseren in B2B (omdat je je mening kunt ventileren, jezelf profileren als opinieleider, niet gelimiteerd bent door het aantal karakters en omdat het gewoon deel uitmaakt van ‘new pr’ in het huidige medialandschap).

Heb je voldoende ambassadeurs? Stak je baas er mee zijn schouders onder en is je plan in orde? Als je die zaken hebt afgevinkt, ben je klaar om van start te gaan. Dan is het tijd voor wat huiswerk. Lees morgen verder in een volgende blogpost.

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo