Social media, springen of eerst leren zwemmen?

Social media, springen of eerst leren zwemmen?

Door: Katrien

Je moet tegenwoordig “iets” doen met social media. Dat is de teneur van heel wat artikels, blogposts en nieuwsbrieven over communicatie. Doe je dat niet, dan “loop je achter”, dan “ben je ouderwets” en “verlies je gegarandeerd de strijd om de klant”. Dat is een onrustwekkende gedachte voor iedereen die zich afvraagt hoe je professioneel met social media moet omgaan. Hoe moet je ze inpassen in de bestaande manieren waarop je communiceert met de buitenwereld? Moet je je brochures op Facebook zetten? Persberichten aankondigen op Twitter? Video’s van je bedrijfsfeestje op YouTube zetten?

Ben je ook zo iemand die worstelt met deze vragen, dan kunnen we je geruststellen: je bent niet alleen. In schril contrast tot wat je leest in al die euforische succesverhalen waarmee je om de oren wordt geslagen, is men bij veel bedrijven nog koortsig op zoek naar de juiste aanpak. En niet alleen bij bedrijven; ook – en vooral, misschien – bij de overheid is men er nog niet helemaal uit. Dat blijkt uit een rapport dat onlangs in Nederland is verschenen, maar in eigen land is het zeker niet veel beter. Uit onze contacten met communicatieverantwoordelijken van de Europese Commissie horen we dat ook daar de discussie over de gewenste werkwijze volop woedt.

Intussen neemt de impact van social media op onze maatschappij volop toe. Steeds meer mensen maken er gebruik van, en de ene nieuwe ontwikkeling volgt de andere op. Tijd om het allemaal rustig te bekijken lijkt er niet te zijn, daarvoor gaat het allemaal veel te snel.

Springen of eerst leren zwemmen, dus? Of is dat een valse keuze? Hoe je social media gebruikt, leer je dat niet door het te doen in plaats van het te bestuderen? Is dat niet wat kort door de bocht? De meeste fouten kunnen inderdaad geen kwaad, maar het is niet ondenkbaar dat er een ernstige politieke rel ontstaat door wat een minister op Twitter gooit.

Bovendien is een afwachtende houding en blijven broeden op de ideale strategie ook niet zonder risico’s. Door afwezig te blijven op sociale netwerken en geen gebruik te maken van andere social media-fenomenen laten overheden namelijk kansen liggen. De kans om zich transparant en bereikbaar op te stellen, bijvoorbeeld, waardoor de relatie met de burger alleen maar kan verbeteren. De kans om tijdig in te grijpen als het opeens stormt op zulke netwerksites, bijvoorbeeld. Als je snel nog een Facebook-fanpagina moet creëren op het moment dat er al duizenden mensen lid geworden zijn van een zogenaamde haatgroep die het op uje organisatie heeft gemunt, dan is het al hopeloos te laat.

Ons advies? Beginnen met pootje baden en dan al eens een baantje zwemmen. Zo leer je de mogelijkheden en omgangsvormen van die nieuwe media het best en het snelst kennen, zonder dat je veel verkeerd kunt doen. En uiteraard: altijd communiceren volgens de regels van de kunst. De technologieën mogen dan wel nieuw zijn, de wetten van goede communicatie blijven nog wel even van kracht.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo