Online marketing, wil je echt alles meten?

Online marketing, wil je echt alles meten?

Door: Frank

EASI heeft zijn communicatiemix stelselmatig uitgebreid met allerlei digitale berichtgeving en online activiteiten, zoals Google AdWords, SEO, gesegmenteerde newsletters, kanalen op YouTube en aanwezigheid op sociale media.

In theorie had men kunnen proberen om het resultaat van elke actie na te gaan, maar daar begon men liever niet aan. Marketingmanager Herman Clicq geeft een voorbeeld: “We hebben meer dan 100 filmpjes op YouTube staan en die werden al meer dan 18.000 keer bekeken. Met die gegevens voorspellingen doen over onze verkooppijplijn of onze toekomstige omzet, is wellicht niet mogelijk en zeker niet op een betaalbare manier.”

Helemaal niets meten, is ook geen oplossing, want de marketingafdeling moet toch ergens verantwoording afleggen over hoe ze hun middelen besteden. Herman Clicq: “De hele grote B2B-bedrijven zijn gegevensanalisten in dienst aan het nemen op hun marketingafdeling, maar dat is voor de happy few.”

Waar komen de nieuwe klanten vandaan?

Daarom ging EASI heel pragmatisch te werk, zoals KMO’s altijd doen. Elk jaar bekijken ze bij EASI waar de nieuwe klanten vandaan zijn gekomen. Dat doen ze intussen al meer dan vijf jaar en de evolutie is duidelijk. Wat blijkt? Waar vijf jaar geleden telefonische prospectie door het verkoopteam de belangrijkste bron was van nieuwe klanten, staat vandaag marketing op nummer één. “We weten niet exact of het komt dankzij die ene e-mail, die bepaalde video op YouTube of precies die testimonial op onze blog, maar we weten wel in het algemeen dat onze marketingacties werken. Dat is voor ons meer dan voldoende”, aldus Herman Clicq.

Door alleen na te gaan waar nieuwe klanten vandaan komen en niet te willen nagaan waar elke afzonderlijke lead vandaan komt, spaart EASI tijd uit. Men vermijdt er ook discussies tussen verkoop en marketing door. Herman Clicq: “Een deal komt meestal voort uit een combinatie van verschillende zaken, vooral ook omdat onze verkoopcycli verschillende maanden duren. Er zal altijd discussie blijven bestaan of de verkoop een deal zelf gevonden heeft, of hij via marketing is gegenereerd. Dat is bij EASI niet anders. Gelukkig werken wij met een heel transparant CRM-systeem, dat mij in staat stelt vrij gemakkelijk te kunnen terugzoeken hoe een bepaalde prospect met ons in contact is gekomen. Ik neem het allereerste contact dat er met de prospect geweest is, als ijkpunt. Valt dat contact terug te brengen tot een marketing-initiatief, dan categoriseer ik de oorsprong van de deal bij de marketing.”

 

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo