Een nieuwsbrief die niet in de prullenbak verdwijnt

Een nieuwsbrief die niet in de prullenbak verdwijnt

Door: Frank

Mass mailer Campaign Monitor heeft zijn 100 beste campagnes van 2013 samengebracht in een E-book (hier aanvragen); een goede aanleiding om onze inhoudelijke tips ter zake eens op deze blog te zetten.

De juiste onderwerpregel

Is het de afzender niet die de ontvanger overtuigt om je nieuwsbrief te lezen, dan is het ongetwijfeld de onderwerpregel. Die moet aantrekkelijk zijn en nieuwsgierigheid opwekken. Vermijd daarom vage symboliek en schrijf wat de lezer mag verwachten.

Leesbare, responsive template

Alles begint bij een goede leesbaarheid van je nieuwsbrief, op laptop, smartphone en tablet. Zorg ervoor dat alle hoofditems zichtbaar zijn op één scherm. Bespaar jezelf problemen door zelf een template te ontwerpen. Een template van een mass mailer kan je gemakkelijk aan je eigen huisstijl aanpassen, voor een redelijke prijs. Hij is bovendien gecodeerd om flexibel en responsive te reageren op het toestel van de ontvanger.

Frequentie volhouden

Stuur je nieuwsbrief minimaal drie tot vijfmaal per jaar uit. Meer mag natuurlijk ook, maar zorg ervoor dat je telkens iets te vertellen hebt. Eén (de ‘single issue’ newsletter) tot vijf items zijn voldoende, meer dan zeven lijkt ons overdreven. Wacht trouwens niet op je nieuwsbrief om de nieuwsitems online te zetten en promoot ze intussen via sociale media.

Werk eventueel thematisch

Je kan je nieuwsbrief opbouwen rond een centraal thema, aangevuld met vaste rubrieken. Maak daarvoor een planning op en laat die samenvallen met andere acties. Dankzij de vaste frequentie en thema’s, raken je lezers vertrouwd met je nieuwsbrief.

Informeer over de markt, je klanten, je bedrijf

Trends in de branche waarin je bedrijf actief is of rapporten van erkende experten, aangevuld met tips, praktisch advies of opiniëring over de actualiteit; laat zien dat je de markt kent en beheerst. Toon ook wie je klanten zijn en welke nieuwe, grote, uitzonderlijke en innovatieve projecten je bij hen hebt verwezenlijkt. Testimonials werken altijd. Vertel ook iets over je eigen bedrijf: heeft er onlangs een overname plaatsgevonden? Of heb je nieuwe producten, diensten of zelfs een nieuwe strategie, directielid of partnership? Vertel het in je nieuwsbrief.

Bekijk je resultaat

Verstuur je nieuwsbrief met een mass mailer-software, zodat je kan zien hoe goed hij werkt. Kies een software die automatisch met je CRM koppelt voor een zacht prijsje, zoals bijvoorbeeld Campaign Monitor en Mailchimp. Zo vermijd je verschillende contactenlijsten bij te houden. Heb je al een marketing automation-software, nog gemakkelijker.

Onderhoud die database

Zorg dat de basisgegevens van je contactendatabase up-to-date zijn: e-mailadres, voorkeurtaal en segment. Niks vervelender dan een nieuwsbrief krijgen in de verkeerde taal. Stel daarom een verantwoordelijke aan die nieuwe contacten toevoegt en onjuiste gegevens aanpast.

Conversie, CTR en open rate

Dat de nieuwsitems moeten doorverwijzen naar je website, wist je al. Maar zorg voor meer calls-to-action dan items en zorg dat ze verwijzen naar waardevolle informatie. Streef naar een open rate van minstens 20% en een click through-rate van meer dan 2%.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo