De marketingafdeling wil een nieuwe website

De marketingafdeling wil een nieuwe website

Door: Katrien

De beslissing om je website al dan niet drastisch aan te passen, kan je maximaal baseren op feiten. Alleen gevoel is niet altijd voldoende doorslaggevend. Schuif elk argument dat begint met “ik heb het gevoel” of “ik vind” aan de kant en ga na of je huidige website een of meer van de onderstaande problemen ondervindt.

Vijf redenen om je website te herlanceren:

1. Je doet gewoon iets anders
Je diensten zijn mee geëvolueerd met wat de markt van je verlangt en met technologische ontwikkelingen. Na een aantal jaar klopt er gewoon geen letter meer van wat op je homepagina staat. Het is niet dodelijk als je website iets anders vertelt dan wat je werkelijk doet, maar je mist zeker kansen.

2. Het imago klopt niet meer

Acht jaar geleden lanceerde je een reeks nieuwe diensten, met aan elke dienst een schattig logootje gekoppeld. Menselijk, toegankelijk en uitvoerend. Die logo’s kloppen vandaag niet meer met de strategische dienstverlening die je intussen aanbiedt (en ze lijken ook heel ouderwets, intussen). Tijd dus voor iets anders. Bij onze klanten zien we ook vaak een discrepantie tussen een erg technische website en een dienstverlening die heel service-minded geworden is.

3. Te hoge onderhoudskosten

Je bent gestart met een kleine website en hebt er regelmatig nieuwe onderdelen aan toegevoegd. Tot op het punt dat het niet meer werkt en elke kleine wijziging om uren tijd vraagt. Plus regelmatig een externe specialist die moet ingrijpen, ook omdat de beveiliging niet meer onder controle is. Wanneer je website begint te lijken op een charmante Vlaamse achterbouw (een kot, een kot en nog een kot), dan mag de sloophamer erin.

4. Marketing kan er niet mee weg

Een B2B-website is het hart van je bedrijfscommunicatie. Nieuwsbrieven verwijzen voor verdere inhoud naar de website. Wijzigingen in je dienstenaanbod wil je onmiddellijk correct op je website weergeven. Je content management-systeem moet gebruiksvriendelijk genoeg zijn om zelf promoties, banners en speciale aankondigingen weer te geven. Het volledige beheer van evenementen kan via de website: aankondiging, registratie en verslaggeving. Al dan niet afgeschermd van het publieke gedeelte. Ligt dat alles moeilijk op de huidige website, dan valt een nieuwe versie zeker te overwegen.

5. De concurrentie drijft je vooruit

Je mag een concept als de markt ook letterlijk nemen. Als je buurman z’n groentenkraam vernieuwt en daardoor voelbaar en permanent omzet wegneemt bij jou, dan moet je misschien ook investeren in een beter marktkraam. Hetzelfde geldt online, waar je best probeert om minstens even goed te zijn als je concurrenten. Je moet niet elke stap van je concurrent kopiëren, maar wel de impact ervan proberen inschatten. Wanneer die impact reëel is, moet je website misschien op de schop.

Je bespaart je marketingafdeling veel frustratie en geld door hen een goed werkbare website te bezorgen. De verkoopafdeling kan haar werk gemakkelijker doen als hun pitch bevestigd wordt door wat je bedrijf online vertelt en uitstraalt.

Naar een betere website

Een nieuwe website maken is een intense klus. Vaak lopen timing en budget uit de hand. Ons stappenplan zet u op weg om uw nieuwe website online te krijgen binnen een realistische deadline, zonder onnodige kosten. Bekijk de veertien stappen met voorbeelden.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo