Lead nurturing, ook voor kleine bedrijven?

Lead nurturing, ook voor kleine bedrijven?

Door: Frank

“Bij onze klanten gaat het vaak over lead nurturing, marketing automation, online engagement, customer experience, sales alignment, digital marketing, enzovoort”, zegt Peter Van Roosbroeck van Cnext. “Voor sommige van deze domeinen zijn we zelf te klein, ook omdat we geen eigen verkoop- en marketingafdeling hebben. We zoeken dan creatieve oplossingen om gelijkaardige doelstellingen te bereiken.”

Cnext staat daar absoluut niet alleen. Volgens Trends Top zijn er in België 134.340 bedrijven met personeel. Slechts bij 3,5% daarvan werken meer dan 50 mensen. “Wij zitten mee in die enorme groep van Belgische KMO’s en die hebben weinig boodschap aan het Magic Quadrant van Gartner dat Eloqua vorig jaar als een van de beste tools voor marketing automation beschouwde”, aldus Peter Van Roosbroeck.

Dat alles houdt Cnext niet tegen om een professioneel zicht te behouden op zijn verkoop en marketing. “We groeiden de voorbije vijf jaar telkens met gemiddeld 28%. We willen die groei nog wel even aanhouden en er tijdig op anticiperen. Daarom bekijken we wekelijks waar we staan met onze prospectie. We gebruiken daarvoor CRM en zouden dat iedereen aanraden. Hoewel de opvolging in principe wel kan bijgehouden worden in een spreadsheet, hoef je het dankzij CRM als cloudsoftware niet meer te laten voor de kostprijs. Bovendien dwing je jezelf om veel meer relevante gegevens over de markt, klanten en prospecten bij te houden, op een centrale plaats.”

Verkoop opvolgen met marketing?

Met die gegevens gaat Cnext elke week aan de slag. Welke nieuwe leads zijn binnengekomen, hoever staat het met lopende offertes, wat zit in het slop? Peter Van Roosbroeck: “Daaruit bekijken we welke acties nodig zijn en dat kunnen even verkoop- als marketingacties zijn. Marketingacties kunnen helpen als een bepaald dossier een beetje vertraging oploopt of wanneer we denken dat we toch niet weer een verkoopgesprek kunnen voeren. Een eenvoudig mailtje met een nieuwe testimonial of een uitnodiging is veel minder opdringerig en kan de prospect terug wakker schudden. Beschouw dit maar als nurturing op ambachtelijke schaal.”

 

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo