Vlot naar een nieuwe website

Lancering van een nieuwe website in 14 stappen

De tijd om dit artikel te lezen, schatten we op 17 minuten.

 

Je hebt beslist: er komt een nieuwe website. Je website is belangrijk in je contact met de buitenwereld. Zeer vaak is het een online visitekaartje, het eerste wat potentiele klanten of partners van je te zien krijgen.

Straalt je website uit waar je als bedrijf voor staat? Zeker als je onderneming de laatste jaren een transformatie onderging, durft je website al eens verschillen van wat je werkelijk doet. Bij de eerste paar klikken willen bezoekers weten wat ze nu bij jou kunnen verkrijgen. Als je site niet up-to-date is, verlies je potentieel. Internetgebruikers kunnen in een paar tellen een concurrent opzoeken.

Hoe ouder je huidige website, hoe meer je vaak moet neertellen voor nieuwe functies, updates en integraties, bijvoorbeeld met marketing automation. Meestal win je tijd en geld door over te stappen naar een nieuwe site waar je gemakkelijk extra functies aan kan toevoegen.

Bij een nieuwe website komt heel wat kijken. Om bezoekers vast te houden, heb je een goed evenwicht nodig tussen de hoeveelheid informatie en een charmante vormgeving. Misschien ben je je niet altijd bewust van de valkuilen en heb je veel vragen. Dit overzicht kan je gebruiken als een handleiding waarmee je in 14 stappen gaat naar de website die je nodig hebt.

Dit zijn de stappen, meer hieronder…

  1. Wie is de projectcoördinator?
  2. Wie heeft de eindverantwoordelijkheid?
  3. Welke collega’s werken mee?
  4. Op welke bezoeker ga je mikken?
  5. Wat verwacht je van een bezoeker?
  6. Waarvoor wil je zelf je website gebruiken?
  7. Op stap met de bezoeker
  8. Niet zuinig met design
  9. Behoud je vrijheid
  10. Eindelijk schrijven
  11. Projectdocumentatie komt goed van pas
  12. Van oud naar nieuw
  13. Méér bezoekers, graag
  14. Resultaten meten

 

1. Wie is de projectcoördinator?

Je hebt heel wat mensen nodig om goede websites te maken: iemand die de structuur uitwerkt, designers, informatici, tekstschrijvers, vertalers, fotografen, misschien cameralui en wellicht experts over gebruiksgemak, bezoekanalyse, zoekmotoroptimalisatie, bezoekers aantrekken (traffic building), enzovoort.

Om ervoor te zorgen dat je website zonder verrassingen geleverd wordt, is een projectcoördinator onmisbaar. Die persoon moet vooral goed kunnen plannen en mensen doen samenwerken. De voortgang van het project is regelmatig afhankelijk van het voorafgaand werk van een andere afdeling of een externe leverancier. Alleen met duidelijke afspraken zal dat goed lukken.

Als je zou beslissen om de productie van je nieuwe website maximaal uit te besteden, ligt het voor de hand dat de hoofdleverancier voor de projectcoördinatie zorgt.

 

  • DOEN Een projectcoördinator die goed kan plannen en mensen doen samenwerken. Aan iedereen die meewerkt aan de website ook laten weten dat alle vragen gerust bij hem of haar mogen passeren.

 

  • NIET DOEN Het is geen goed idee om zo weinig mogelijk mensen aan je website te doen werken en nergens voor een expert kiezen. Een doeltreffende en concurrentieel sterke website is specialistenwerk geworden.

 

2. Wie heeft de eindverantwoordelijkheid?

Een website maken, betekent tientallen tot honderden grote en kleine beslissingen nemen (in welke talen gaan we publiceren, welke informatie geven we niet vrij, gaan we onze website gegevens laten uitwisselen met andere bedrijfssoftware, wat willen we promoten op de homepagina, voorzien we een budget voor online advertenties, welke diensten gaan we meer promoten dan andere, hoe gaan we het succes van de website meten, gebruiken we video of niet, enzovoort).

Iemand — dat mag ook een klein team zijn — moet over dat alles beslissen. Het is aan de eindverantwoordelijke om de actieplanning, timing en budgettering vast te leggen. Bij een grotere website is het best om er meteen een gefaseerd project van te maken dat in verschillende keren opgeleverd wordt.

 

  • DOEN Eén persoon of een klein team krijgt de projectleiding en eindverantwoordelijkheid heel expliciet toegekend. Dat kan de coördinator zijn, of bijvoorbeeld een manager.

 

  • NIET DOEN Een website zonder doelstellingen, acties, timing en budgettering is zelden op tijd klaar en zal altijd een pak meer kosten dan begroot. En doet wellicht niet wat hij moet doen.

 

3. Welke collega’s werken mee?

Leg vooraf vast wat je zal uitbesteden aan leveranciers en wat je zelf zal doen. Probeer aan collega’s die meehelpen een realistisch beeld te geven over wat je van hen verlangt. Ze gaan er wellicht meer tijd moeten aan besteden dan verwacht.

Voor de eigen medewerkers is een website meestal een extra project waar ze eigenlijk geen tijd voor hebben. Hou daar rekening mee bij het plannen en probeer een team samen te stellen van mensen die halfweg niet afhaken om gelijk welke reden.

 

  • DOEN Stel een wat uitgebreider team van allerlei experts samen, ook al moeten ze soms maar heel even meewerken aan de website.

 

  • NIET DOEN Iedereen heeft wel een mening over websites, maar waardevol is dat niet altijd. Hou de groep beslissers daarom zo klein mogelijk en beslis maximaal op basis van feitenmateriaal, zoals bezoekstatistieken of heatmaps.

 

4. Op welke bezoeker ga je mikken?

Je website gaat niet over jouw bedrijf, het gaat over de bezoeker. Wacht, dit is zo belangrijk dat we het nog eens herhalen: het gaat in eerste instantie over de bezoeker. Een bezoeker moet jouw bedrijf ontdekken, begrijpen wat je voor hem kan doen, een voorkeur krijgen om met jou te werken of te blijven werken.

Het is gemakkelijker om mensen te overtuigen als je website op niet te veel soorten profielen mikt. Ideaal zou één type bezoekers zijn, maar dat is meestal niet realistisch. Wellicht wil je aantrekkelijk zijn voor klanten, potentiële klanten, sollicitanten, eigen medewerkers en misschien wel voor investeerders, leveranciers en allerlei beïnvloeders. Ga daar niet te ver in en durf keuzes te maken.

Heb je al een marketingplan, dan heb je daar wellicht een of meer buyer persona omschreven; het profiel van de klant die je wil bereiken. Gebruik die als ideale bezoeker van je website.

 

  • DOEN Begin met een website te maken voor een beperkt aantal soorten bezoekers (bijvoorbeeld, potentiële klanten uit twee doelgroepen en sollicitanten) en concentreer je alleen daarop. Wie is die bezoeker, hoe ziet die eruit, wat wil die, hoe kunnen we die helpen?

 

  • NIET DOEN Een website die gaat over hoe goed je wel bent en wat voor jou allemaal belangrijk is, is wellicht irrelevant voor een bezoeker. Mensen zijn niet echt op zoek naar leveranciers, maar wel naar een oplossing voor een bepaald probleem (die ze dan bij een bepaalde leverancier kunnen vinden).

 

5. Wat verwacht je van een bezoeker?

Nu vaststaat met welk team en voor welke bezoeker je de website maakt, moet je je op die laatste concentreren. Het klinkt misschien eigenaardig, maar denk in eerste instantie niet na over wat je aan een bezoeker wil vertellen. Denk vooreerst na over wat je realistisch van een bezoeker mag verwachten, in functie van je doelstellingen voor verkoop en promotie. Maak een lijst met zogenaamde user stories voor je website: wat moet de gebruiker er allemaal kunnen doen.

Werkt dit wel voor mij?

Vier zaken liggen misschien voor de hand, maar ze werken niet noodzakelijk: ik wil dat mijn bezoeker een offerte aanvraagt, ik wil dat mijn bezoeker zich inschrijft op mijn nieuwsbrief, ik wil dat mijn bezoeker zijn e-mailadres achterlaat in ruil voor een brochure of ik wil dat mijn bezoeker me contacteert voor een afspraak. Eens kijken waarom je hierover twee keer moet nadenken.

1. Wil je werkelijk zoveel mogelijk offerteaanvragen? Als het lukt, krijg je een pak werk dat je intern misschien niet verwerkt krijgt. Mocht het heel gemakkelijk zijn om offertes te maken, is het interessanter om je prijzen meteen op de website te zetten of een online offertemodule te voorzien. Als offertes maken daarentegen complex is, dan moet je een bezoeker niet op het verkeerde been zetten en de indruk geven dat hij snel even een offerte kan aanvragen.

2. Vragen om zich zonder meer in te schrijven op een nieuwsbrief, is te vermijden. Het zal alleen kunnen werken als een bezoeker concrete voorbeelden ziet van wat er in zo’n nieuwsbrief verschijnt. Dus moet je je vorige nieuwsbrieven online zetten.

3. Een brochure in ruil voor een e-mailadres is een ander twijfelgeval. Als er bij je concurrenten veel vergelijkbare productinformatie online beschikbaar zou zijn, heeft jouw brochure weinig extra waarde. Daar ga ik mijn e-mailadres niet voor vrijgeven, denkt de gemiddelde bezoeker dan. Alternatieven zijn tests, e-books, webinars, enzovoort.

4. En waarom zou een bezoeker me niet mogen contacteren om een afspraak te vragen? Dat mag die zeker doen, eigenlijk. Het enige wat we hierbij kwijt willen, is dat het niet de enige mogelijkheid mag zijn tot interactie. Niet elke prospect is klaar voor een afspraak en met sommige prospecten heb zelf je liever geen afspraak, bijvoorbeeld omdat die nog teveel in een verkennende fase zitten of omdat de aanvrager niet meteen in je doelgroep zit.

Het zou natuurlijk leuk zijn, mocht elke bezoeker je website gebruiken om meteen te bestellen, maar dat is voor de meeste B2B-aankopen onmogelijk, wegens iets te complex.

Verwacht dus iets realistisch: dat een bezoeker een bepaald product of dienst ontdekt, je bedrijf en je toegevoegde waarde leert kennen, dat men vergelijkende informatie kan consulteren, een proefaanbod aanvragen, een online demo bekijken, een calculator kan gebruiken om een investering in te schatten, een zelftest doen (we zijn allemaal gek op zelftests en al helemaal als we er nadien een benchmark bij krijgen), een e-book kan opvragen, relevante marktinformatie en -trends kan raadplegen, een idee krijgen met wie hij gaat samenwerken, enzovoort. Plus een offerte kan aanvragen, productinformatie downloaden of meteen voor een afspraak gaan.

Je huidige website

Als je een website hebt met veel bezoekers, kan je hen vragen wat ze verwachten en daarmee rekening houden wanneer je een nieuwe website maakt. Je kan ook hun gedrag bekijken in de bezoekersstatistieken van je website om te zien wat je zeker niet mag weggooien of anders onder de aandacht moet brengen.

 

  • DOEN Stel aan de bezoeker voor om iets leuks te doen op je website of iets met waarde aan te vragen.

 

  • NIET DOEN Een bezoeker heel veel interactiemogelijkheden geven, want als ik te veel keuze heb, dan kies ik liever niets. Eén, twee tot eventueel drie mogelijkheden (calls-to-action) is dus meer dan voldoende op een pagina van je site.

 

6. Waarvoor wil je zelf je website gebruiken?

De meest eenvoudige website is een soort bedrijfsbrochure die dient om te informeren, in een online verpakking. Wellicht wil je meer en kan je volgende onderdelen voorzien in je site: je webinars, workshops en andere evenementen aankondigen en verslaan, referentieklanten voorstellen, allerlei bedrijfsnieuws verspreiden, medewerkers voorstellen, vacatures aankondigen, bezoekers laten chatten met je helpdesk, je netwerk in sociale media uitbouwen, e-mailadressen verzamelen, documenten laten downloaden, demo’s geven, producten laten vergelijken, enquêtes houden, de status van projecten en bestellingen laten volgen, een agenda publiceren, enzovoort.

 

  • DOEN Een website is een communicatiehub, een centrale plaats waar al je bedrijfscommunicatie (nieuwsbrieven, evenementen, workshops, testimonials,…) ook terecht komt om verder te delen.

 

  • NIET DOEN Ontwikkel geen ingewikkelde onderdelen die je misschien ooit een keer zal gebruiken. Beter is om gefaseerd te werken.

 

7. Op stap met de bezoeker

Nu komt het erop aan om al de ideeën uit de vorige stappen om te zetten in een eerste concept. Wat komt er op de homepagina, welke onderdelen komen in het hoofd- of submenu, hoe zal een gemiddelde tekstpagina eruit zien, waar komen de knoppen waarmee men je kan volgen op sociale media, knoppen om te delen, hoe ziet het contactformulier eruit, is één contactformulier voldoende, komt er een overzichtspagina van je nieuwsberichten, enzovoort.

Het is belangrijk dat je de gebruiker gaat begeleiden in zijn zoektocht naar informatie. Het is dus niet de bedoeling om veel actiemogelijkheden te voorzien, beter is om een bezoeker amper opties te geven die er anders toch alleen voor zorgen dat hij afdwaalt.

Denk op dit ogenblik nog niet teveel aan concrete teksten, videomateriaal of design. Je bent nu een website aan het samenstellen zoals je een algemeen plan van een huis zou tekenen. Duid alles aan met rechthoekige vormen in zwart-wit. Daar een deur, daar een kast, daar een bed, daar een raam. Net zoals een goede architect denkt hoe bewoners door hun huis zouden wandelen en er van alles gebruiken, kan je ook met een ingebeelde bezoeker door je toekomstige website wandelen.

In deze fase heb je best wat verbeelding nodig om alle behoeften om te zetten in een concreet plan; een plan dat bovendien zorgt voor gebruiksgemak (zal een bezoeker z’n weg vinden) en doeltreffendheid (zal onze website voor het gewenste resultaat zorgen).

Maak eventueel een werkende versie in zwart-wit

Wie zich niet helemaal comfortabel voelt om het plan van de nieuwe website alleen maar op papier te zien, kan ervoor kiezen om een voorlopige versie te laten programmeren, een zogenaamd klikmodel, ook clickable wireframe of mock-up genoemd. De werkende elementen van de site zijn actief, de inhoud en het design ontbreken echter. Je kan toekomstige bezoekers even loslaten op deze voorlopige versie, maar te veel mag je er niet van verwachten. Ze komen namelijk terecht op een onafgewerkte website die ze niet noodzakelijk goed kunnen inschatten. Goede begeleiding is een noodzaak.

Begrijp ik het menu?

Ondubbelzinnige en verstaanbare menu-items, actieknoppen en links zijn bijzonder belangrijk (wanneer ik het overzicht verlies of niet goed weet wat er bedoeld wordt, zal ik wellicht niet klikken). Probeer je helemaal te verplaatsen in de gedachten van de gemiddelde bezoeker — of doe een test met onbekenden. Pas als zowat alles voor zowat iedereen duidelijk is, mag je doorgaan. Dat heeft ook zijn invloed op de structuur, want een menu met zo weinig mogelijk opties is altijd beter dan een onnodig uitgebreid menu.

Zoekwoordenonderzoek

Door een zoekwoordenonderzoek te doen, of te laten uitvoeren, weet je wat veel opgezocht wordt en krijg je inzicht in de vragen die mensen hebben over de activiteiten in je branche. Daarop kan je inspelen en ervoor zorgen dat voor elke belangrijke vraag een concreet antwoord komt op een van de pagina’s van je nieuwe website.

 

  • DOEN Als je strikt zou moeten kiezen tussen voorspelbaar en creatief, ga dan voor voorspelbaar. De meeste bezoekers gaan graag naar websites die ze snel herkennen qua opbouw.

 

  • NIET DOEN Ga nergens in detail en hou het bij een beschrijving van de onderdelen: daar het logo, daar het adres, daar de breadcrumb, daar een foto, daar een actieknop, daar een submenu, daar een tekstvak, daar een video, daar een formulier.

 

8. Niet zuinig met design

Als het concept klaar is, kan je ermee naar een designer. Er zijn professionele designers voor elk budget, dus we raden aan om niet te kiezen voor een goede kennis “die wel iets van fotografie kent, dus dit er even bijneemt”. Met een krachtig design maak je meteen een goede indruk en zoals het cliché gaat heb je maar één kans om die goede eerste indruk te maken. Mis die kans niet.

Het is beter om niet vroeger in het proces aan het design te denken, omdat je pas in deze fase met zogenaamd functioneel design kan werken (=ontwerpen in functie van wat de website moet bereiken). Het is voor een designer ook gemakkelijker en efficiënter als die weet waarvoor alle elementen op de website concreet gaan dienen. Van zodra het design is goedgekeurd, kan je je website beginnen bouwen en kunnen de programmeurs en copywriters gelijktijdig van start.

Meer dan alleen het visuele

Een website moet er niet alleen aantrekkelijk uit zien, hij moet ook doen wat de gebruiker ervan verwacht. Een goede websitedesigner houdt dus rekening met de user experience (UX in het jargon) om elke bezoeker zo vlot mogelijk doorheen te website te laten navigeren. Eenvoud en helderheid staan ook hier voorop.

 

  • DOEN Spendeer een substantieel deel van je totale budget aan design, maar overdrijf niet. Het mag er wel goed uit zien, maar een website is veel meer dan alleen een leuk ontwerp.

 

  • NIET DOEN Kies niet zomaar een designer, maar wel een met bewezen ervaring in het ontwerpen van websites. Zo krijg je knoppen die groot genoeg zijn, leesbare teksten op elk soort toestel en een frisse, moderne site.

 

9. Behoud je vrijheid

Een website is achter de schermen een serie tekstdocumenten, illustraties en geprogrammeerde elementen die samen met instructies voor de opmaak bewaard en beheerd worden in een zogenaamd content management system (CMS). In die software kan je zelf aanpassingen en updates aan je website maken.

Kies alleen voor een CMS-software die niet exclusief verbonden is aan je websitebouwer en waar liefst een hele reeks opties bij horen (zo moet je geen website op maat laten schrijven, maar kan je gebruik maken van bestaande softwarecomponenten). De ruime meerderheid van de Belgische kmo’s heeft voldoende aan gratis openbron CMS-software. Kies altijd een courant gebruikte CMS-software, openbron of niet. Het zorgt ervoor dat andere websitebouwers het werk kunnen overnemen.

Voor smartphone, pc en tablet

Een website met een responsive design wijzigt automatisch van formaat naargelang van de schermgrootte van het toestel waarop je de website bekijkt. Het is essentieel om beter gevonden te worden. Kies meteen voor ‘mobile first’ of een ontwerp in functie van gebruik op smartphones. Dat ontwerp breid je dan uit voor gebruik op grotere schermen.

 

  • DOEN Zorg ervoor dat je je website eventueel volledig kan beheren en bewaar ook zelf alle wachtwoorden van je domeinregistratie (URL), hosting, volledige toegang tot je CMS, je Google Analytics account, enzovoort.

 

  • NIET DOEN Vermijd om de ‘gevangene’ te worden van één leverancier. Als de service of de prijzen uit de hand zouden beginnen lopen, zit je klem.

 

10. Eindelijk schrijven

Je kon bij de start alvast voorlopige versies van teksten beginnen verzamelen, maar het echte schrijfwerk begint pas nadat niet alleen het concept, maar ook het design klaar is. Zo weet je beter welke pagina’s er komen, welke hoeveelheid tekst er nodig is en welke tekstelementen (tekstjes op knoppen en andere grafische onderdelen) je moet voorzien.

Als er beslist is om het schrijfwerk intern te houden, wordt het vaak over verschillende medewerkers verdeeld. Probeer maximaal met vrijwilligers te werken, want de meeste mensen schrijven niet graag. Het is noodzakelijk om vooraf een schrijftraining te organiseren en mensen te helpen met voorbeelden, concrete instructies, checklists en templates. Nadien worden alle teksten best nagelezen en afgewerkt door één persoon of team. Zo blijft de inhoud van de website consistent.

Nu pas schrijven, dat is toch te laat?

In te veel gevallen begint men aan een website door van bij de start te beginnen schrijven. Het is vermoedelijk de meest gemaakte fout bij de productie van een nieuwe website. Het kan geen kwaad om al heel snel basismateriaal te beginnen verzamelen, maar het echte schrijfwerk komt pas als alles duidelijk is qua structuur en design. Je weet dan namelijk beter welke teksten er nodig zijn en hoe ze bij elkaar passen.

Schrijven voor zoekmachines

Je kan je pagina’s en andere onderdelen van je website zodanig schrijven dat zoekmachines ze gemakkelijk kunnen indexeren en hoger tonen in de zoekresultaten (SEO, of Search Engine Optimisation). Het zorgt er ook voor dat online adverteren beter werkt en goedkoper kan zijn. Voor de meeste kmo’s in B2B is online adverteren de gemakkelijkste manier om extra bezoekers aan te trekken. Overweeg dat zeker in combinatie met SEO.

 

  • DOEN Maak een heel gevarieerde website met korte tekst, soms een langere blogpost, zogenaamde snackable content, multimedia, grafiekjes, lijstjes, enzovoort.

 

  • NIET DOEN Wil je het schrijfwerk intern houden, probeer dan realistisch in te schatten wat nodig is om het goed te doen aflopen. Als een nieuwe website maanden te laat live gaat, ligt het meestal aan het schrijven ervan of een goedkeuringsproces dat uit de hand liep.

 

11. Projectdocumentatie komt goed van pas

Uiteindelijk staat-ie daar, de voorlopige versie van je nieuwe website. Het volledige concept is geprogrammeerd, het design zit erin, teksten en illustraties staan op hun plaats. Begin maar met alle fouten op te sporen en door te geven aan de websitebouwer en de copywriters. Dankzij je projectdocumentatie kan je nagaan of je gekregen hebt waar je om vroeg. Zo vermijd je discussies over wat er al dan niet afgesproken was.

Misschien zal je een paar zaken willen wijzigen, want in het echt zien sommige dingen er toch anders uit dan op het plan. Ga daar niet te ver in, want anders ben je al bezig met een tweede versie van je website te maken nog voor de eerste versie gelanceerd is. Je kan later nog altijd zaken aanpassen, ook omdat je dan kan beslissen op basis van bezoekgegevens en beter weet wat werkt en niet werkt.

Je zal misschien wat meer moeten documenteren dan waaraan je eerst had gedacht: structuur, templates en ontwerp. Hou ook alles bij wat besproken is tussen voorlopige en definitieve oplevering. Maak daarbij een onderscheid tussen aanpassingen om de site te doen overeenkomen met het plan (‘fix’) en extra’s (‘change request’). Die laatste zorgen in principe voor een meerprijs.

 

  • DOEN Je bent nu net zoals de architect die naar de voortgang van de werken komt kijken en soms vraagt om bepaalde zaken opnieuw of anders te doen om alles te laten overeenkomen met het plan.

 

  • NIET DOEN Grijp niet altijd voor alles terug naar het plan. Soms is een variant zelfs een verbetering. Betaal echter niets extra voor alle aanpassingen die zouden moeten gebeuren om de voorlopige website te doen overeen komen met het oorspronkelijke plan.

 

12. Van oud naar nieuw

Een paar weken voor de website live gaat (en je oude website verdwijnt), moet je een paar administratieve zaken in orde brengen of laten brengen. Niet alle bedrijven hebben even goed bijgehouden waar hun huidige website staat, wie de toegangscodes kent en wat er precies moet gebeuren om over te schakelen. Grotere bedrijven weten soms niet hoeveel websites en domeinnamen ze eigenlijk hebben.

In de meeste gevallen ben je beter af om de domeinregistratie en de hosting van je website in handen te geven van je websitebouwer; dat kan ook tijdelijk of als mede-beheerder. Je websitebouwer kiest altijd voor leveranciers met een snelle service en op het moment dat je overschakelt, heb je dat wel nodig. Hou je liever alles van je website in eigen beheer, dan kan je die rechten eventueel tijdelijk overdragen of je wachtwoorden delen met je websitebouwer.

De zoekmachines je nieuwe website laten vinden

Bij een nieuwe website hoort meestal een nieuwe structuur, waardoor de namen van je nieuwe pagina’s niet overeen komen met die van je vorige site. Zoekmachines kunnen daarop vastlopen en resultaten geven die naar onbestaande pagina’s leiden. Laat dus een sitemap maken van de oude site en zorg ervoor dat de sitebouwer een tabel maakt met verwijzingen naar de nieuwe structuur. Breng ook Google en andere zoekmachines op de hoogte dat je nieuwe site online is.

 

  • DOEN Laat de overgang van je oude naar je nieuwe website heel zorgvuldig plannen. Hoe beter gepland, hoe korter de overgangsperiode dat je zonder website zit.

 

  • NIET DOEN Een website is jouw eigendom, niet van de webbouwer. Het is handig om die laatste de volledige controle te geven. Op voorwaarde dat jij die ook hebt.

 

13. Méér bezoekers, graag

Een aantal bedrijven zijn gelukkig met de website zodra die er goed staat. Velen willen echter meer bezoekers dan voorheen en daar moet je van bij het begin rekening mee houden (ga indien nodig terug naar stap 6 van dit document, met andere woorden). Als je daarvoor bijvoorbeeld nieuwsbrieven gaat uitsturen, interessante documenten wil laten downloaden, regelmatig wil bloggen en dat alles ook op sociale media wil promoten, dan moet je website wel voorzien zijn om dat mogelijk te maken, telkens met een minimale inspanning. Voor meer bezoekers kan je bijvoorbeeld werken met SEO copywriting, nieuwsbrieven, blogs, webinars, social posts en betalende advertenties zoals Google Ads. Heel regelmatig nieuwe info toevoegen aan je website en op sociale media delen, blijft daarbij noodzakelijk.

Speciale bestemmingen

Stel dat een bezoeker op je website binnenkomt via een LinkedIn Ad, waar je een heel specifiek aanbod voorstelde. Is een bezoek aan je website dan aantrekkelijk genoeg voor die persoon? Kan hij of zij iets meer kan doen dan zomaar een bezoekje brengen, zoals bijvoorbeeld een zelftest invullen, een demo krijgen, een vergelijkende tabel of technische fiche bekijken, een offerte aanvragen, zich laten bellen, een goed overzicht krijgen via een infographic, iets gratis aanvragen, inschrijven voor een webinar, een video met een overtuigende uiteenzetting bekijken, enzovoort. Moeilijk om hier even een algemene oplossing te geven die voor iedereen zal werken, maar als je betalende campagne niet goed werkt, kan het ook liggen aan een onvoldoende aantrekkelijk aanbod op je site.

 

  • DOEN Zorg ervoor dat een nieuwe bezoeker iets aantrekkelijks en interessants op je website kan doen. Meestal is dat meer dan je producten en diensten ontdekken.

 

 

14. Resultaten meten

Mochten Analytics en Search Console van Google nog niet actief zijn op je huidige website, doe dat dan nu (of activeer gelijkaardige rapporteringssoftware). Ze geven je een algemeen zicht op de bezoekers en wat ze op je website komen doen. Het laat ook toe om zeker niet weg te gooien wat goed werkt op je huidige website. Voorts verzamel je ook gegevens om later je nieuwe website te vergelijken met de historische resultaten van je huidige site.

Wil je meer specifiek weten wat bezoekers doen, dan kan je zogenaamde ‘doelen’ en ‘trechters’ instellen. Een doel is een bepaalde pagina, knop of invulveld waar je een teller of een waarschuwing in bouwt. Een trechter zijn een reeks pagina’s die een bezoeker veronderstelt wordt te bezoeken.

Wat werkt wel, wat werkt niet?

Met een zogenaamde heatmap kan je onmiddellijk zien waar men wel en niet op klikt (zoals de naam doet vermoeden, worden de zones waarop men klikt steeds roder weergegeven). Een heatmap laten werken op belangrijke en drukbezochte pagina’s kan je extra info geven om je website te verbeteren.

 

  • DOEN Stel vooraf vast wat de bezoekdoelen zijn. Ga achteraf na of bezoekers dit doel voltooien en stuur eventueel bij. Doelen kunnen behalve leads ook blijken van interesse of engagement zijn, zoals het bekijken van een video of een bepaalde pagina bezoeken.

 

  • NIET DOEN B2B-bedrijven die actief zijn in een nichemarkt halen niet snel vele duizenden bezoekers per maand op hun website (en dat hoeft ook niet). Spendeer dan niet te veel geld aan meten en verfijnen, omdat bezoekersaantallen per pagina vaak niet hoog genoeg zijn om conclusies te halen uit tests en statistieken.