Laat de marketing geen domme dingen doen wegens de GDPR

Bij Quadrant kunnen we in de toekomst kijken. We vertellen dat eigenlijk liever niet omdat we er soms misbruik van maken, maar voor de GDPR maken we een uitzondering. In de zomermaanden van 2018 zal het volgende gebeuren (alles begint op woensdag 6 juni in de namiddag tijdens een gesprek tussen Kelly en Bram). Hier volgt de korte versie.

Over naar woensdag 6 juni, dus. Kelly is als juridisch adviseur in vergadering met Bram van de marketing. Stef van de IT-afdeling had erbij moeten zijn, maar is niet aanwezig wegens een dringende interventie. De GDPR is net van kracht en samen met Stef heeft Kelly een hele lijst opgemaakt van marketingactiviteiten die niet meer kunnen omdat ze te risicovol zijn. Opt-in is heilig en moet in die en die situaties herbevestigd worden. De synchronisatie tussen CRM en de e-mailsoftware is binnenkort niet meer actief, want te onbetrouwbaar en het project met marketing automation is uitgesteld omdat de compliance misschien niet verzekerd was. Er komen voorlopig geen nieuwe budgetten voor ads op Facebook, want men vindt ze toch te twijfelachtig vanuit juridisch standpunt. Bram probeert de meeting gezellig te houden, maar ontwijkt de inhoudelijke kant ervan. “Pick your battles”, denkt hij, “ik zal mijn plan wel trekken en over een paar weken is het vakantie, het zal wel overwaaien.” Dat gebeurt niet.

Wanneer Bram in augustus terug is uit Montpellier, staat verkoopdirecteur Sara al meteen aan zijn bureau met klachten over de lead generation die is stilgevallen. Zo erg is het niet, want Sara overdrijft graag, maar Bram kan haar toch niet overtuigen met de nieuwe richtlijnen waarmee hij het moet doen. “Ach, dat dat Kelly-mens doodvalt met haar GDPR-zever! Ik moet mijn leads hebben.” Tja, die Sara, niet altijd fijnzinnig in haar uitspraken. Als dezelfde week ook nog regionaal directeur Ilse aan Brams bureau staat over uitnodigingen voor het 20-jarig bestaan die niet uitgestuurd mogen worden, beseft Bram dat hij creatief uit de hoek moet gaan komen. Hij laat een tijdelijke website opzetten zonder de medewerking van Stef, opent zelf een nieuwe account op Google voor zijn analytics en begint via omwegen allerlei contactendatabases over te brengen naar een gratis mailsoftware. Op dinsdag 21 augustus 2018 gaan exact 2.761 e-mails buiten op naam van Ilse Deswaef, met al meteen een eerste reminder op donderdag.

Herkenbaar?

Als je hier ook maar iets van herkent, dan is het fout aan het lopen binnen je organisatie. Niet alleen is de marketingcommunicatie onnodig aan banden gelegd door mensen zonder veel kennis van zaken (noch van marketing, noch van de GDPR). Een dergelijke aanpak zorgt er ook voor dat de marketing de trukendoos gaat openen om te reageren op de vragen van collega’s. Onze arme Bram uit het sprookje van hierboven zorgt er bovendien voor dat heel het GDPR-beleid om zeep is en de organisatie nu echt de regels overtreedt.

Volg onze webinars over GDPR voor de B2B marketeer

Om de goede afloop van het verhaaltje te kennen, zal je onze webinars of onze workshop over GDPR voor B2B-marketeers moeten volgen. Daarin tonen we wat allemaal mag en het is veel meer dan wat sommigen je doen geloven. We moeten er wel bij vertellen dat de webinars niet gratis zijn, dus hopelijk kan je 200 euro van je marketingbudget aan de goede zaak spenderen. Je kan hier inschrijven.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo