Is adverteren te duur?

Is adverteren te duur?

Door: Frank

Vier keer na elkaar adverteren op de achterste cover van een vakblad en je bent snel 15.000 euro lichter. Is dat te duur? Het hangt er maar van af waarmee je het vergelijkt. Met je cost of sales, bijvoorbeeld. Dan kan het toch meevallen, of niet.

Gisteren bij een klant wat zitten praten of zin en onzin van adverteren. Hij lanceert binnenkort nieuwe software voor logistieke automatisering en zou bijvoorbeeld kunnen adverteren in een vakblad. Voor de vuist weg kost zoiets 15.000 euro. Voor dat geld koop je ook een nieuwe Fiat 500 en dat is veel leuker. Maar misschien is adverteren nog niet zo slecht.

Want stel dat je iedereen uit de branche wil bereiken. Een direct mail naar 5.000 mensen moet zeker lukken voor die prijs. Als je contactendatabase tenminste goed zit. Bovendien mag je al blij zijn als 20% van de ontvangers je direct mail gaat openen. Dan is adverteren wellicht beter en dus goedkoper.

Je zou ook een veel goedkopere e-mailer kunnen sturen, maar 5.000 persoonlijke e-mailadressen van bewezen B2B-contacten op een legale manier vergaren, lijkt me sterk. Bovendien mag je ook hier blij zijn als 20% van de ontvangers de mail bekijkt. Toch maar adverteren?

Iedereen bellen en een afspraak proberen maken voor een verkoopgesprek, dat mag ook. Vijfduizend telefoontjes voor 500 gekwalificeerde afspraken. Het half miljoen euro is in zicht en zelfs met een optimistische berekening blijven we niet onder de 250.000 euro (in een oudere blogpost maakte ik al eens een prijsberekening voor cold calling).

Nog een alternatief: een reeks nieuwe pagina’s op je website, goed geoptimaliseerd en met wat Search Engine Advertising erbij. Dan bereik je alleen wie zoekt, maar waarom zou je in de anderen geïnteresseerd zijn? Een alternatief voor adverteren in de boekskes is dus adverteren op het internet, ’t is bijna ironie. Als je dus veel mensen wil bereiken, is adverteren nog zo gek niet en relatief gezien niet te duur.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo