Iedereen woordvoerder

Iedereen woordvoerder

In de aanloop naar ons evenement over social media voor B2B-bedrijven, zaten we wat te freewheelen over de reële impact ervan als het stof van de hype opgetrokken zal zijn.

Privé is de impact overduidelijk. Mijn oudste neefje heeft zich deze zomer een elektrische gitaar gekocht en is thuis helaas omringd door passieve muziekliefhebbers. Toch leert hij zichzelf de intro van Sex On Fire en Knights of Cydonia te spelen dankzij een of andere sympathieke Britse kerel die instructievideo’s op YouTube heeft gezet (nu heb ik ontdekt dat er tienduizenden gitaarlessen op YouTube staan). Daar had ik me dertig jaar geleden niets, maar dan ook niets bij kunnen voorstellen. Dit gaat nooit meer weg en heeft een fantastische impact op ons leven.

En voor bedrijven? Zij gaan zich weer veel meer bewust worden dat ze zo breed mogelijk met de markt moeten communiceren. Dat elk personeelslid een ambassadeur is en een potentiële woordvoerder. Intussen lijkt iedereen het vergeten, maar eigenlijk is het nooit anders geweest. Zodra iemand op een familiefeest of aan de cafétoog vroeg “En wa doede gij veur wirk?,” werd je een ambassadeur voor je onderneming. Willen of niet, mogen of niet. Mensen praten nu eenmaal met anderen over hun werk.

In veel bedrijven werd men daar wat nerveus van en lange tijd is men erin geslaagd om communicatie over het bedrijf te beperken en te centraliseren. Maar die cafétoog is nu aangevuld met blogs, Facebook en Twitter. Met als resultaat: mensen praten tegenwoordig nog vaker over hun werk. Niet alleen met kennissen, vrienden en familie, maar zelfs met wildvreemden. Daar kun je je in je directiekamer geweldig over opwinden, maar je kunt het ook positief bekijken: je ambassadeurs op een doordachte wijze begeleiden en motiveren om op hun manier over hun bedrijf te communiceren. Dat is wat steeds meer bedrijven hebben ingezien.

Dat in de praktijk omzetten, is nog een ander paar mouwen. ‘k Ben redelijk blij dat ik in die nieuwe context van openheid geen sluitend communicatiebeleid voor een grote beursgenoteerde onderneming moet uitwerken, maar ik reken erop dat ook zij manieren zullen vinden om hun communicatiekanalen wijd open te zetten.

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo