Hoe Google bepaalt welke advertenties bovenaan verschijnen

Hoe Google bepaalt welke advertenties bovenaan verschijnen

Door: Kristof

Je gebruikt ze regelmatig, de betalende advertenties die je krijgt wanneer je een zoekterm intypt in Google. Maar hoe bepaalt Google welke ads helemaal bovenaan komen te staan? Dat verloopt via een veiling die door de software geregeld wordt. Zodra er meerdere adverteerders zijn die op eenzelfde zoekterm adverteren, begint de veiling. Om je advertentiepositie te bepalen, speelt niet alleen je bod een rol, ook je website en de structuur van je advertenties zijn van belang.

Maximale cost-per-click

De eerste factor is je bod voor de maximale cost-per-click (CPC), of het bedrag dat je ten hoogste wil betalen opdat één iemand op je advertentie klikt. Voor een populaire zoekterm zal je een hogere CPC moeten instellen om te kunnen concurreren met andere adverteerders. Hoe meer kliks je binnenhaalt, hoe minder je meestal zal betalen voor die klik. De uiteindelijke prijs wordt door de software bepaald, jij geeft alleen je bovengrens aan. Die bovengrens moet je wel in de gaten houden, want ze kan verhogen bij extra concurrentie en dan moet je misschien mee.

Er zijn onbevestigde geruchten dat de prijs kunstmatig hoog ligt voor alles wat aan IT gerelateerd is. Voor een zoekterm zoals “online CRM” staat het door Google voorgestelde bod vandaag op 14,60 euro. Goedkoop is dat zeker niet. Eén van de redenen is alvast omdat er heel veel lokale integratoren zijn die tegen elkaar en tegen de fabrikanten opbieden.

Kwaliteitsscore

Google kijkt niet alleen naar hoeveel je bereid bent te betalen. Men houdt ook rekening met de kwaliteit van je advertentie. Daarom krijgt elke advertentie een kwaliteitsscore (quality score) toegekend. Drie zaken bepalen die score: de landingspagina, de verwachte click-through-rate en de relevantie van de advertentie. In Google AdWords kan je per advertentie zien welke kwaliteitsscore ze krijgt en de invloed van veranderingen nagaan.

Voor wat betreft de landingspagina, kijkt Google naar twee zaken: (a) hoe overzichtelijk is ze en (b) is de tekst duidelijk gerelateerd aan de gebruikte zoekterm? Wil je adverteren op “operationele leasing”, zorg er dan voor dat een bezoeker terechtkomt op een overzichtelijke landingspagina die alleen daarmee te maken heeft.

De meest doorslaggevende factor die de kwaliteitsscore mee bepaalt, is de verwachte click-through-rate. Daarmee schat Google in hoe waarschijnlijk het is dat iemand op jouw advertentie zal klikken eens ze verschijnt. Zo zal een advertentie met een catchy call-to-action veel beter scoren dan een advertentie zonder. Zorg ervoor dat je advertentie uitnodigend geschreven is en in het oog springt.

Een derde element dat meespeelt, is de relevantie van de advertentie. Zorg ervoor dat je advertentie samenhangt met de zoekwoorden waarop je je gaat richten. Wanneer mensen je advertentie zien, moeten ze meteen begrijpen welk soort product, service of andere inhoud ze op je site zullen aantreffen.

Advertentie-extensies

Tot slot kan je je advertentiepositie ook beïnvloeden door extensies in te stellen. Advertentie-extensies zijn een type advertentie-indeling waarmee je extra informatie over je bedrijf meegeeft. Zo zijn er bijvoorbeeld sitelink-extensies die doorverwijzen naar een specifieke pagina op je website. Er zijn ook locatie-extensies die je adres en telefoonnummer weergeven. Extensies zijn zeer interessant omdat ze niet alleen de advertentiepositie mee bepalen, ze zorgen ook voor een grotere zichtbaarheid.

Minder betalen en toch een hogere advertentiepositie

Wil je je advertentie hoger laten verschijnen in Google? Weet dan dat je positie niet alleen afhangt van het bedrag dat je bereid bent om te betalen. Je bod verhogen blijft de eenvoudigste manier om je advertentie hoger te laten verschijnen. Toch is dat niet altijd noodzakelijk. Door aan de kwaliteitsscore te werken en extensies aan je advertentie toe te voegen, beïnvloed je eveneens je advertentiepositie.

Een beter vindbare website?

U wil bij de beste vrienden van Google horen, zodat iedereen u beter kan vinden en in één oogopslag op uw website ziet waar u voor staat? Met een goed gestructureerde website komt u al ruim halfweg. In deze whitepaper leggen we uit hoe u eraan begint en komt ook SEO kort aan bod.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo