Google AdWords werkt voor geen meter?

Google AdWords werkt voor geen meter?

Door: Frank

We horen nogal wat klachten van B2B-bedrijven die niet tevreden zijn over Google AdWords. Eén klacht komt vaak terug: er waren plots tot tienmaal meer bezoekers op de website (met dus een vrij hoge kost) maar al dat volk over de vloer leidde toch tot niets. Daarom drie tips.

1. Met vijftien euro kom je al ver
Veel van onze klanten en contacten zijn nichebedrijven met een marktpotentieel van meestal een paar honderd en soms maar een paar tientallen klanten in België. Dan worden 120 betalende klikken per dag wel heel onrealistisch. Als die allemaal waardevol zouden zijn, dan heb je op een week tijd alle mogelijke prospecten voor tien jaar over de vloer gehad. Zet daarom een limiet van bijvoorbeeld 20 euro per dag over al je campagnes heen. Een effectief gespendeerd budget van vijf tot vijftien euro per dag moet voldoende zijn voor een nichebedrijf in B2B.

2. Jaag bezoekers een beetje weg
Veel plaats is er niet in de advertentie, maar probeer toch zo specifiek mogelijk te zijn in je teksten. Ben je specialist in een bepaalde branche, vermeld dat dan. Mensen uit andere sectoren klikken dan hopelijk niet op je advertentie. Want waarom zouden ze? Zij zijn niet interessant voor jou, het is niet interessant voor hen en je vergooit er alleen maar geld aan.

Hetzelfde geldt voor de keuze van de zoektermen. Kies je een reeks hele algemene termen met elk vele duizenden klikken per maand, dan ga je mogelijk heel veel verkeer aantrekken. Maar hoeveel relevant verkeer waarvoor je wil betalen?

3. Is je website echt interessant?
De derde tip is veruit de duurste van de drie. Via Google AdWords komt men op je website terecht en daar moet het aantrekkelijk en interessant zijn. Een beetje een moderne uitstraling is het minste wat men verwacht (bekijk onze kant-en-klare template voor je B2B-website eens). De site moet bovendien handig en overzichtelijk zijn, ook op smartphones. En er moet iets interessants te doen vallen. Alleen een beschrijvende tekst is meestal onvoldoende. Kan ik er een demo bekijken, een testje doen, relevante documentatie aanvragen of downloaden? Heb ik een goede reden om toch een paar minuten op de website te blijven plakken en in het beste geval m’n contactgegevens achter te laten?

Een beter vindbare website?

U wil bij de beste vrienden van Google horen, zodat iedereen u beter kan vinden en in één oogopslag op uw website ziet waar u voor staat? Met een goed gestructureerde website komt u al ruim halfweg. In deze whitepaper leggen we uit hoe u eraan begint en komt ook SEO kort aan bod.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo