Gaat je website echt een patat krijgen van Google?

Gaat je website echt een patat krijgen van Google?

Door: Kristof

Vandaag is het zover wat Google eind februari aankondigde: zoekopdrachten worden vanaf nu anders verwerkt en daarbij houdt Google rekening met hoe handig je website is voor mensen die via hun smartphone naar je site komen.

Die mobielvriendelijkheid, zoals Google het heeft genoemd, zal “have a significant impact in our search results”. We zien je niet meteen helemààl naar beneden donderen als je website niet gebruiksvriendelijk is voor de homo mobilius, maar reken toch op een kleine afstraffing. Iemand heeft de lekker angstaanjagende term Mobilegeddon bedacht en de media pikken die graag op.

Leg je site aan de mobielvriendelijke testbank

Google heeft een “Mobielvriendelijke test” online staan, waarmee we een kleine steekproef hebben gedaan bij een 60-tal klanten. Voor de meerderheid ziet het er niet goed genoeg uit en kleurt de score rood.

Want B2B of niet, reken maar dat steeds meer mensen van overal surfen op gelijk welk toestel. Daarom zien we drie belangrijke redenen om je website te mobiliseren:

  1. Je contactinformatie wordt steeds meer mobiel opgezocht, bijvoorbeeld voor iemand die tijd heeft om je bedrijf tussendoor te bellen of al onderweg is naar je kantoor en nog even het adres wil checken
  2. Je nieuwsbrieven worden steeds meer mobiel gelezen en als men dan doorklikt vanuit z’n inbox, wil men wel terecht komen op een goed leesbare pagina
  3. Hetzelfde geldt voor alle updates op sociale media, vaak komt men ook daar van op z’n smartphone op je website terecht en wil men die video, die vacature of die homepagina gemakkelijk bekijken

Bijvoorbeeld ..

Snel even voor twee klanten in hun Google Analytics gedoken en wat zien we?

Welk was de voorbije maand de mobiel meest bezochte pagina op de website van een van de grote Belgische IT-integratoren: de aankondiging van een event. Kan men zich bij u gemakkelijk mobiel inschrijven?

Bij een van de andere grote Belgische integratoren keken we naar de top-tien van de meest bezochte pagina’s. Vier ervan waren via een smartphone bekeken, waarvan drie blogposts waar vooral naar verwezen was vanuit de newsletter en sociale media.

Een beter vindbare website?

U wil bij de beste vrienden van Google horen, zodat iedereen u beter kan vinden en in één oogopslag op uw website ziet waar u voor staat? Met een goed gestructureerde website komt u al ruim halfweg. In deze whitepaper leggen we uit hoe u eraan begint en komt ook SEO kort aan bod.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo