Een webinar in tien praktische stappen

Door: Joyce

Al overwogen om een webinar uit te brengen? Met een live te volgen online presentatie of training kan je je expertise delen met je klanten of leads. Zo versterk je jouw autoriteit in dat domein en raken leads misschien zelfs zo overtuigd van jouw kunnen dat ze ook klant worden. In deze blog geven we je een praktisch stappenplan en tips voor een goede webinar.

Stap 1: Kies een afgebakend, specifiek onderwerp en maak het interessant genoeg. Zorg ervoor dat je doelgroep het zeker gaat willen zien.

Stap 2: Je hebt ook een expert over het onderwerp nodig die bovendien vlot kan spreken. Het is interessant om meerdere sprekers te hebben en daarmee afwisseling te brengen. Een van de sprekers kan de moderator zijn die de presentatie inleidt, begeleidt en afrondt.

Stap 3: Zet het webinar klaar voor registratie in je webinar-software zoals GoToWebinar (Citrix) of WebEx (Cisco). Wij adviseren gelijk welke software waar je webcasts in kan uploaden als gated content en die de registratie goed opvolgt. GoToWebinar is niet in het Nederlands beschikbaar, dus dat zou een nadeel kunnen zijn.

Stap 4: Promoot je webinar. Plaats de registratielink op je website, sociale media, in je nieuwsbrieven, blog, e-mail handtekening, enzovoort. Stuur minstens twee uitnodigingen via e-mail, waarvan de laatste heel kort voor het webinar. Als je ervoor kiest om online te adverteren, doe je dit voor ongeveer twee weken. Wellicht zal display advertising ook werken en bekijk ook de mogelijkheden van Facebook en LinkedIn. Als je meer wil lezen over webinars promoten en andere tips, lees dan ook deze blogpost over webinars.

Stap 5: Stuur twee bevestigingen aan wie zich inschrijft, de eerste bij inschrijving en de tweede een dag voor het webinar. Deze bevestigingsmails gebeuren automatisch door software zoals GoToWebinar. Stel ook voor aan de deelnemers om alvast vragen in te sturen.

Stap 6: Test vooraf de verbinding en geluidskwaliteit door het webinar te houden voor één of een paar collega’s. De perfecte locatie voor een webinar is een geluidsdicht kantoor met weinig galm en een stabiele internetverbinding via kabel. Vermijd ook een draadloze headset.

Stap 7: Zorg dat er tijdens het echte webinar een collega mee volgt die de webinar-software kent en kan ingrijpen als er technisch iets mis loopt. Vergeet niet om het webinar op te nemen zodat je er een webcast van kan maken die je achteraf met alle deelnemers deelt.

Stap 8: Zorg ook voor interactie met het publiek en laat ze bijvoorbeeld vragen stellen, chatten, deelnemen aan live polls en doorklikken op extra info. Je kan een open chat gebruiken waarin iedereen kan meevolgen, maar je kan ook beslissen voor een gesloten chat te gaan, waarbij alleen de moderator alles ziet.

Stap 9: Blijf ook na het webinar opvolgen met extra info en tips over het onderwerp en stuur een korte vragenlijst als evaluatie. Nadien kan je nog drie verschillende mails over het webinar sturen: naar de deelnemers om de video opnieuw te bekijken, naar degenen die ingeschreven waren maar niet hebben kunnen deelnemen en naar iedereen die zich niet inschreef maar nu de webcast kan downloaden na registratie.

Stap 10: Lanceer een tweede campagne voor de webcast en promoot die, misschien iets minder uitgebreid.

En nu? Op naar het volgende webinar of zelfs een hele reeks. Maak een abonnement aan bij een passende webinar-software en hou in de gaten welke apparatuur op welke locatie het best werkt. Vergeet ook de interacties niet op te volgen in je analysetools, je webinar-software of je marketing automation.

Klaar voor je eigen webinars?

Contacteer ons en wij helpen je om dit hele proces zorgeloos te doorstaan. Van een campagne opzetten voor je webinar tot een hele reeks webinars organiseren en alles opvolgen, wij zorgen ervoor.

Volg ons webinar over… webinars

Of volg ons gratis webinar over webinars organiseren op dinsdag 9 oktober 2018 om 11u30. Hier inschrijven.