De tools van Google goed instellen

Door: Pieter-Jan

Google heeft vernuftige marketing-tools, maar de bomen door het bos zien wordt algauw een uitdaging. Waar dient wat precies voor? Hoe werken die applicaties samen? En misschien nog de belangrijkste vraag: hoe zet ik dat allemaal proper op? Geen schrik, lees gewoon verder. We beantwoorden al je vragen in de volgende paragrafen.

Wat is wat?

Er zitten dus heel wat dingen onder de Google-paraplu. We overlopen ze even kort om te kijken waarvoor wat dient. Daarbij focussen we ons op de meeste gebruikte tools voor de marketeer.

  • Analytics
  • Ads
  • Tag Manager
  • Search Console
  • Mijn Bedrijf
  • YouTube
  • Data Studio

Analytics

Bezoekers tracken, conversies meten, de flow door je website bekijken, enzovoort. Analytics is de tool om je website in de gaten te houden. Het vormt ook een beetje de nexus van al je andere Google-diensten. Je kan Ads aan Analytics koppelen om je campagnes op te volgen en ook Search Console kan gelinkt worden om demografische gegevens van je websiteverkeer te verzamelen. Die gegevens kan je vervolgens gebruiken om doelgroeplijsten te maken die je nadien in Ads kan gebruiken.

Ads

Adverteren op de zoekresultaten van Google, banneradvertenties over het hele internet of videocommercials op YouTube; voor al deze zaken heb je Ads nodig. Het is de hub voor jouw advertenties bij de zoekgigant. Je kan er niet alleen advertenties instellen en aankopen, je kan ook de resultaten opvolgen en optimaliseren. Daar helpt Google je graag bij, want elke klik extra is een euro in hun zak (dus het advies van Google blindelings volgen, is ook niet altijd een goed idee). Daarom vind je er ook tools zoals een zoekwoordplanner en geven ze suggesties om je campagnes te verbeteren zoals het bijstellen van budgetten of toevoegen van sitelinks.

Tag Manager

Een trackingcode hier en een script daar. Om je marketingtools te laten werken, moet je een hoop tags op je website zetten. Het overzicht houden wordt lastiger met elke extra tool. Tag Manager is dan ook in het leven geroepen om je daarbij te helpen. Via Tag Manager kan je de scripts van je favoriete software op één plek online zetten, beheren en bewerken. Uiteraard kan je werken met de scripts van Analytics en Ads, maar er zijn ook heel wat standaard integraties beschikbaar met tools zoals Hotjar of LinkedIn. Daarnaast kan je ook zelf aan de slag met eigen tags. Bovendien moet je dankzij Tag Manager maar één script op je website zetten: dat van Tag Manager zelf. De tool doet al de rest voor jou.

Search Console

De Search Console is voor de gemiddelde marketeer een ietwat enigmatische tool. Het dient vooral om de indexatie van websites op te volgen en de technische kant in orde te zetten. Het is cruciaal om je sitemap aan Google te bezorgen. Daarnaast kan je ook fouten met redirects opsporen, werken aan je verrijkte zoekresultaten, veiligheidsproblemen opsporen, de snelheid van je pagina’s in het oog houden en meer. Als we Search Console moeten samenvatten dan is het een tool die je helpt om te begrijpen hoe Google jouw website ziet.

Mijn Bedrijf

Een bedrijfsvisitekaartje in de zoekresultaten? Dat kan met Mijn Bedrijf (meestal Google My Business genoemd). Je hebt het ongetwijfeld al gezien. Je googelt een restaurant of supermarkt en rechts van de resultaten zie je een steekkaart met telefoonnummer, website, routebeschrijving, openingsuren, enzovoort. Ieder bedrijf kan via de Mijn Bedrijf-tool zo’n overzicht maken voor zichzelf. Mijn Bedrijf is gelinkt aan de locatie van je organisatie. Bezoekers krijgen ook meldingen om bijvoorbeeld een review na te laten als je dat toelaat. Het beste aan Mijn Bedrijf? Het geeft je heel wat visibiliteit in de zoekresultaten zonder dat je er een euro voor hoeft uit te geven. Bedrijven met meerdere locaties kunnen dankzij Mijn Bedrijf adverteren per locatie en ook gratis al hun locaties ingeven.

YouTube

We verslinden er muziekvideo’s, grappige filmpjes of volgen er onze favoriete influencer. Ook voor bedrijven is dit het platform bij uitstek voor alle videocontent, inclusief video-advertenties. Al is het maar om niet al je video’s rechtstreeks in je website te moeten uploaden.

Data Studio

Analytics en Ads zijn soms een warboel, via Data Studio kan je je eigen dashboards en datavisualisaties maken gebaseerd op de gegevens uit je andere Google-tools.

Een aantal best practices

Je weet nu welke tool wat doet. Tijd om je ook te helpen met het gebruiken ervan. We verzamelden een aantal best practices voor het juist instellen van je tools die je op termijn heel wat kopzorgen besparen.

Eén centrale account

We kunnen deze eerste tip eigenlijk niet genoeg benadrukken. Zet alle Google-diensten op vanuit één centrale Google Account. Toegang daartoe verkrijg je via één e-mailadres. Dat maakt het gemakkelijk om al je diensten bij Google met elkaar te verbinden en zorgt ervoor dat er altijd één hoofdbeheerder is. Maak dus een e-mailadres in Gmail (zoals jebedrijfsnaam@gmail.com) of creëer zelf een adres zoals google@jebedrijfsnaam.be. Gebruik dat e-mailadres in je Google Account. Controleer eerst of je al een Google Account hebt (wellicht wel, want van zodra je tools bij Google begint te gebruiken, heb je een Google Account). Wanneer marketingmedewerker A een Analytics-account heeft gemaakt met z’n e-mailadres en medewerker B zorgt voor de Google Ads via een ander e-mailadres, dan heb je twee accounts bij Google. We raden aan om alles te centraliseren onder één e-mailadres. We raden ook aan om niet het e-mailadres van een medewerker te gebruiken, want als die het bedrijf verlaat, heb je mogelijk toegangsproblemen. Een alias werkt meestal het best.

Welke account doet wat bij Google?

Net zoals een veelvoud aan tools, heeft Google ook een waaier aan accounts (hoewel er eigenlijk maar één echte account is, namelijk de Google Account). We lijsten de andere even op om wat helderheid te brengen:

  • Google Account: dit is de centrale account waarmee je op alle tools en accounts van Google inlogt.
  • Ads-account: wanneer je inlogt op ads.google.com met je Google Account, zal de software je vragen om een Ads-account te maken. De naam “Ads-account” is een beetje misleidend want eigenlijk maak je geen extra account aan. Wat je wel doet, is een advertentietool voor jouw bedrijf klaarzetten waarop jij en anderen toegang hebben via de Google Account van je bedrijf. Je klant-ID is een uniek getal van tien cijfers (123-456-7890) om je Ads-account aan te duiden.
  • Ads-manageraccount: een Ads-manageraccount (vroeger My Client Center of MCC genaamd) geeft je toegang tot verschillende Ads-accounts die je kan gebruiken zonder telkens opnieuw te moeten inloggen op elke Ads-account. Het is aanbevolen om eerst een Ads-account te maken en dan de Ads-manageraccount toegang te geven. Ook de Ads-manageraccount wordt aangeduid met een unieke klant-ID van tien cijfers (123-456-7890).
  • Organisatorische account: deze account geeft toegang tot verschillende locaties in Google Mijn Bedrijf. Deze account is voornamelijk bedoeld voor agencies die de verschillende Mijn Bedrijf-accounts van klanten beheren.
  • Merkaccount: een Merkaccount laat je toe om je verschillende merken apart te beheren op YouTube en Google Foto’s. Zeker voor je YouTube-kanaal is dit handig om collega’s toegang te geven. Ook hier krijg je geen aparte login, maar toegang via het Google Account.

Verbind je tools met elkaar

Deze tip werkt wanneer je al je tools hebt opgezet vanuit je centrale Google Account. Je logt gewoon in op die account en dan kan je met beheerdersrechten aan de slag. Zit alles verdeeld over meerdere accounts… boek dan maar een halve dag in om alles uit te pluizen.

Geef de juiste rechten

Wachtwoorden delen is op vlak van cybersecurity een no-go. Aan iedereen het wachtwoord van je centrale Google Account geven, is dus zeker niet aan te raden. Betekent het dan dat er maar één iemand met je Google-tools kan werken? Natuurlijk niet. Het is mogelijk om aan individuele Google Accounts toegang te geven tot al je tools. Dit beheer je met je centrale Google Account. Let op dat je daarbij de juiste rollen kiest. Geef dus niet iedereen zomaar beheerderstoegang.

Tools om veel tools te beheren

Beheer je meerdere merken of locaties met elk een eigen Mijn Bedrijf-account en/of Ads-account, dan maakt Google het je graag gemakkelijk met overkoepelende beheertools. Voor de Ads heet dat dan een Ads-manageraccount waar je geen advertenties mee kan maken, maar wel verschillende Ads-accounts kan beheren. Voor Mijn Bedrijf bestaat een gelijkaardig iets genaamd Organisatorische accounts, deze zijn vooral geschikt voor agencies. Een bedrijf met meerdere locaties kan die toevoegen en beheren vanuit Mijn Bedrijf en ze zelfs groeperen indien nodig.

Maak een Merkaccount

Wanneer je met je gloednieuwe centrale Google Account naar YouTube surft, zal je zien dat er al een mooi kanaal voor je klaar staat om video’s te uploaden. Aan de slag dan maar? Best nog even wachten. Het kanaal dat je krijgt, is namelijk een soort privékanaal. Niet dat je daar geen filmpjes kunt tonen, maar wel dat je geen andere Google Accounts – van bijvoorbeeld je teamleden of agencies – toegang kan geven. Daarvoor moet je eerst een Merkaccount maken. Die werkt dan een beetje als een subaccount van je centrale Google Account. Onder zo’n Merkaccount komt automatisch een nieuw YouTube-kanaal dat je met meerdere personen kan beheren (en je krijgt meteen ook een Google Foto’s-account). Kies je om geen Merkaccount te maken, dan kan dat uiteraard, maar dan moet iedereen die je YouTube-kanaal wil bewerken of uploaden, inloggen met de gegevens van je centrale Google Account. Wil je meerdere kanalen onder je Google Account hangen voor verschillende merken, dan moet je sowieso een Merkaccount maken.

YouTube-commentaar

Als laatste tip nog een optionele best practice, afhankelijk van hoeveel interactie je wil op je YouTube-kanaal. Google biedt je de mogelijkheid om reacties op je video’s uit te zetten. Dat kan per upload of je stelt het meteen voor je hele kanaal in voor elke nieuwe clip die je online zet. In B2B wordt de commentaar meestal uitgezet.