Blokkeert uw IT-afdeling uw campagnes?

Blokkeert uw IT-afdeling uw campagnes?

Door: Frank

Marketing heeft een steeds grotere invloed op IT-investeringen, horen we van analisten en goeroes. Met CRM-systemen die overal opduiken en alle extra’s die daarbij horen, is dat zeker waar. Vandaag toch een andere kijk op de zaak met vijf stukken miserie die we recent hebben meegemaakt bij klanten. IT blokkeert er gewoon de boel.

1. Voor klant A maken we nieuwsbrieven en de testversies die we uitsturen met Campaign Monitor komen niet binnen op de marketingafdeling. We hebben dat omzeild door de testversies naar hun privé e-mailadressen te sturen. Nochtans geeft Campaign Monitor aan welke IP-adressen zij gebruiken (technische uitleg hier), maar ook die poort wil IT niet openen. Erger is dat de eigen medewerkers van klant A de nieuwsbrieven niet kunnen zien die hun klanten ontvangen.

2. Bij klant B doen we de interne communicatie en de IT-afdeling wil geen interne website op de servers installeren omdat het te veel onderhoud vraagt. We hadden voorgesteld om WordPress zelf te onderhouden van op afstand, maar toch liever niet. Als klant van Microsoft hadden ze gewoon SharePoint kunnen activeren, maar ook dat was te veel extra werk. (Bij een andere klant kregen we goede medewerking van de IT en konden we een externe WordPress-site via SAML SSO -hier staat technische uitleg– verbinden met het interne netwerk.)

3. Klant C wil een newsletter uitsturen. Dat kan alleen vanuit een eigen tool met een centrale contactendatabase die in de VS wordt bijgehouden. Contacten aan die database toevoegen, mag niet, zelfs niet van bestaande Belgische klanten. Het is evenmin mogelijk om een kopie van de contactgegevens uit de centrale database te krijgen.

4. Klant D, dan. Die heeft heel hard gewerkt om zijn klanten- en contactendatabase bij te werken vanuit alle beschikbare bronnen (Outlook, boekhouding, aankoop van adressen, enzovoort). Dat gebeurde in spreadsheets om dan alles in één keer op te laden naar CRM. Op dat laatste wacht men nu al een hele tijd op IT, want er moeten tags aan de contacten hangen om ze te kunnen filteren. Dat blijkt een probleem te zijn, hoewel het een standaardfunctie is van de CRM die ze gebruiken.

5. Nog eentje, klant E. De websites van de groep worden beheerd vanuit Nederland en alle wijzigingen gebeuren door een centraal IT-team. Alleen zijn er geen afspraken over reactietijden. Soms duurt het weken om een kleine wijziging te laten maken. Grote wijzigingen zijn niet mogelijk omdat de structuur van alle websites dezelfde moet zijn. Er zijn bijvoorbeeld geen referenties voorzien, dus die kunnen er niet op.

Waarover gaat dit allemaal? Dit gaat een beetje over IT die niet overal zijn best doet om marketing als een interne klant te behandelen. Ook over IT die niet altijd meehelpt om de business vooruit te doen gaan. Maar het gaat vooral over directies die hun IT-beleid moeten herzien.

Marketingcommunicatie wordt belangrijker in het verkoopproces en wordt meer geautomatiseerd. IT zal moeten volgen, of beter nog, vooruit lopen en suggesties doen over nieuwe mogelijkheden. Uiteindelijk zal marketing toch automatiseren, met of zonder de hulp van IT.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo