Waarom ik geen oplossing nodig heb

Waarom ik geen oplossing nodig heb

Door: Katrien

U kent ze zeker, de websites waarop u in het hoofdmenu onder meer mag kiezen uit Services, Oplossingen en Producten. Zulke websites heb ik al honderden keren gezien en nog steeds weet ik niet wat het verschil is tussen een dienst en een oplossing, of tussen een oplossing en een product. Dat ligt natuurlijk aan de term ‘oplossing’, waar ik de kriebels van krijg (het ligt aan mij).

‘Oplossing’ is er wellicht gekomen uit een beetje teveel krampachtigheid van de IT-sector die wou aantonen dat ze meer doen dan alleen software of hardware verkopen. Het wijst er eerder op dat ze in het verleden te weinig dienstverlening boden. Want welke klant verwacht nu echt dat die een product kan kopen met nogabollen service erbij? Daarom lijkt ‘oplossing’ me een overbodige term. Het is beter om die te vermijden als je duidelijk wil zijn.

Vier alcoholische dorstoplossingen alstublieft

We zullen het eens een beetje belachelijk maken, dat helpt altijd. Vraag bij de bakker dus niet meer om een groot bruin gesneden, maar om een ovengebakken ontbijtoplossing. Bij de garagist niet om een trekhaak maar om een hardstalen caravanoplossing (alsof uw garagist niet veronderstelt dat hij uw trekhaak ook zal moeten installeren). Bel niet meer naar uw chauffagist, maar naar uw leverancier van geïntegreerde oplossingen voor kleinschalige hydro-thermische implementaties. Daarom: als een klant om software vraagt, lever dat dan gewoon zonder erbij te vertellen dat je eigenlijk software-oplossingen verkoopt.

Googlen naar wat?

Even terug naar de start; het ging over websites, met de meest bezochte onder hen: Google. Miljoenen mensen typen daar elke dag miljarden zoekopdrachten in. Hoeveel van die mensen zouden ‘geïntegreerde IT-oplossing’ intypen? Naar wat zouden die op zoek zijn? ‘Oplossingen’ is dus iets voor saaie powerpoints. U krijgt er in elk geval geen kat mee naar uw site.

Een beter vindbare website?

U wil bij de beste vrienden van Google horen, zodat iedereen u beter kan vinden en in één oogopslag op uw website ziet waar u voor staat? Met een goed gestructureerde website komt u al ruim halfweg. In deze whitepaper leggen we uit hoe u eraan begint en komt ook SEO kort aan bod.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo