Vijf tips voor sterkere testimonials

Vijf tips voor sterkere testimonials

Door: Frank

Tevreden klanten zijn de beste reclame! Een slogan die nog echt waar is, ook. Een klant die getuigt over zijn tevredenheid haalt daar zelf weinig voordeel uit. Daarom werkt mond-tot-mondreclame overtuigender dan betaalde reclame. Hieronder een aantal tips voor sterke klantenverhalen.

1. Maak duidelijke afspraken
Spreek duidelijk af wat de bedoeling is van het klantenverhaal. De klant moet weten dat zijn naam gebruikt wordt in een commerciële referentie. Vermeld zeker dat hij de tekst of video nog voorgelegd krijgt ter goedkeuring, zodat het mogelijk is om iets te wijzigen of te schrappen.

2. Foto en video
Mooie foto’s zijn onontbeerlijk voor een aantrekkelijke referentie (mensen willen kijken naar mensen). Werk dus samen met een goede fotograaf en verwittig de klant dat er foto’s worden genomen. Neem eventueel foto’s waarop het logo van de klant te zien is; daarmee bezorg je ook de klant meer zichtbaarheid. Hetzelfde geldt voor video.

3. Interview, opname
Stel eerst je gesprekspartner op zijn gemak en overloop nog eens wat de aanpak zal zijn. Tijdens de video-opnames of het interview houd je zelf de teugels in handen. Laat de klant niet oeverloos uitweiden over zijn bedrijfshistoriek maar focus op de voordelen die hij haalt uit jullie samenwerking.

4. Naar de kern
Begin meteen met de kernboodschap: wat is er voor de klant veranderd, voor wie en wat is het voornaamste voordeel? Dat willen de meeste lezers en kijkers eerst weten. Daarna kan je nog uitleggen wat vroeger minder goed ging, waarom ze precies voor jullie producten of diensten hebben gekozen en hoe dat is verlopen. Video blijft aantrekkelijk door korte scènes te monteren. Tekst maak je levendig door het gebruik van citaten, tussentitels, kaderstukjes, bijschriften.

5. Achteraf
Je kan het klantenverhaal gebruiken tijdens verkoopgesprekken, aan je receptie, bij offertes, newsletters, presentaties, evenementen of op vakbeurzen. Natuurlijk komt het ook op je website, waar je het kan delen via LinkedIn en andere sociale media. Vergeet niet om de klant een versie te sturen, zodat hij die zelf kan gebruiken. Ook de foto’s kan je bezorgen, als dank voor de medewerking.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo