Misschie en visschie

Misschie en visschie

Door: Frank

Soms bekijken we de bezoekersstatistieken van de website van klanten. De ‘missie en visie’-pagina staat daar bijna altijd in de top tien. Soms lezen we die teksten. Heel vaak begrijpen we ze niet goed. En soms vertellen onze klanten dat ze ook niet goed weten wat nu precies het verschil is tussen die missie en die visie.

Wat zou nu volgen, denk je? Inderdaad.

Visie

Eerst de visie, want dat is het gemakkelijkst. Wat droom je voor je klant? Dat is je visie. Een heel sterk voorbeeld is Microsoft. Ze droomden dat er op elk bureau en in elk huis een pc zou staan. Ongelofelijk om dat in 1975 op papier te zetten. De visie is uitgekomen, Microsoft is er niet kleiner op geworden en ze hebben hun visie al lang geleden aangepast (‘anytime anywhere computing’).

Een goede visie is niet voldoende om sterk te presteren. Het is gewoon de visie en een inspiratiebron, het is niet de bedrijfsstrategie. ‘The network is the computer’ was een hele sterke visie, ze is uitgekomen, maar het bedrijf erachter bestaat niet meer.

Onze visie? “Bedrijven die beter communiceren, presteren ook beter”. Dat dromen wij voor onze klanten. Dat iedereen bij hen -klanten, medewerkers en anderen- meer tevreden is en beter werkt. Bijvoorbeeld, mochten onze Belgische KMO’s beter communiceren, ze zouden het nog beter doen in het buitenland, dat geloven we echt.

Missie

Qua definitie, heel gemakkelijk: wat doe je voor je klant. Maar om het aantrekkelijk op papier te zetten, dat is iets anders. Want het moet verteld worden vanuit het perspectief van de klant, niet vanuit je eigen perspectief. Dus, je missie is nooit: “wij zijn de grootste consultant voor business intelligence oplossingen”. Ten eerste omdat je klant niet begrijpt wat oplossingen zijn, want dat is niet concreet. Ten tweede omdat je niet verteld hebt wat je klant daaraan heeft en hoe je het in grote lijnen gaat aanpakken.

Naar een betere website

Een nieuwe website maken is een intense klus. Vaak lopen timing en budget uit de hand. Ons stappenplan zet u op weg om uw nieuwe website online te krijgen binnen een realistische deadline, zonder onnodige kosten. Bekijk de veertien stappen met voorbeelden.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo