Meer leads bij Cegeka

Meer leads bij Cegeka

Door: Frank

“Zorgen voor leads is niet alleen een marketingactiviteit, maar een taak waar het volledige bedrijf aan moet werken”, aldus Peter Ryckaert, voormalig marketingdirecteur bij Cegeka, waar alle medewerkers dit gemeenschappelijke belang mee voorop stellen. “We hebben een IT-systeem opgezet dat voor iedereen toegankelijk is, waar alle acties en processen centraal worden bijgehouden en waar de inhoud van de te verkondigen boodschap duidelijk is geformuleerd.”

Het ging de voorbije jaren hard bij Cegeka. Sinds de oprichting in 1992 groeide het bedrijf bijzonder sterk. Dat brengt uitdagingen met zich mee, ook bij marketing. Twee jaar geleden nog beschikte het bedrijf over relatief beperkte middelen en een te klein team, waardoor ook de informatie over leads stropte. Een gedetailleerde verkooppijplijn was er niet echt, de verkoopdirecteurs voorspelden inkomsten vooral op basis van inschattingen. Geen ideale situatie, maar toch bleef het bedrijf groeien. Om dat groeiproces aan te houden, moest een en ander veranderen.

Intussen is de marketingafdeling van twee mensen in België uitgebouwd naar een twintigtal Europese medewerkers, de muren tussen interne departementen zijn gesloopt en de klant staat centraal in de organisatie.

Cegeka’s Customer Engagement Team is verkoop en marketing samen. Ze werken aan één doel: gelukkige klanten. Om kwalitatieve leads te genereren, neemt het Customer Engagement Team het voortouw in vier focusdomeinen zodat alle medewerkers over goede middelen beschikken om leads te vinden en te registreren.

  1. Geïntegreerde marketing. Waar de marketing vroeger inging op alle soorten vragen uit de verschillende afdelingen, worden alle aanvragen gescreend en eventueel geweigerd. De marketingafdeling gaat in discussie met de verschillende divisies over het nut en de verwachtingen van acties. Alle aanvragen moeten gefundeerd zijn, de marketingactiviteiten goed onderbouwd en alles moet passen binnen de promotie van het volledige portfolio.
  2. Via overtuigende marketing communiceert Cegeka niet zozeer over wie ze zijn maar vooral over hun realisaties, knowhow en wat ze kunnen betekenen voor de klant. Het bedrijf spreekt de taal van zijn klant en maakt zijn diensten en expertise bekend op een zo comfortabel mogelijke manier.
  3. Interne samenwerking is gemakkelijker met goed gedefinieerde processen. Software ondersteunt die proces-gedreven marketing. CRM vormt daarvoor de basis, met integraties naar de website, een e-mailsysteem en sociale media. Alleen al een betere planning en duidelijk afgelijnde procedures over alle afdelingen heen zorgt voor meer leads omdat ze beter gedetecteerd worden.
  4. CRM zorgt ook voor meetbare marketing omdat Cegeka er alle gegevens in bijhoudt over acties en campagnes. Daarin worden steeds voldoende calls-to-action voorzien zodat er steeds meer meetgegevens beschikbaar zijn. Daarmee kan Cegeka aan de slag in een nurturing-programma om extra informatie over prospecten in te winnen, wanneer nodig. De verwachtingen en de tevredenheid van klanten kennen, is minstens even belangrijk en maakt ook deel uit van het meetbare.

 

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo