Kan een kmo scoren met SEO?

Kunnen Belgische kmo’s scoren met SEO?

Door: Kristof

In de top-tien van Google geraken op vrij algemene zoektermen zoals telefooncentrale, CRM-software, boekhoudpakket, verkooptraining of business intelligence, hoe eenvoudig zou dat zijn als Belgische kmo? Nu je het zo leest, heb je wellicht al begrepen dat het niet zal lukken door snel even drie extra pagina’s op je website te gooien. Want waarom zou Google jouw pagina met 39 bezoekers per maand interessanter vinden dan Wikipedia of een pagina op Gartner, Deloitte of Microsoft, bijvoorbeeld?

Hoe kan het dan wel? Door een bescheiden doelstelling te formuleren, je website technisch in orde te zetten, door alle inhoud te markeren en door superinteressante dingen te maken over het onderwerp waarop je gevonden wil worden. Je kan daarnaast online adverteren, maar daarover gaan we het nu niet hebben. (Behalve dit: je huiswerk maken in SEO zorgt ervoor dat online adverteren in principe goedkoper wordt.)

Technisch in orde

Je wil niet weten hoeveel websites toch iets te veel rammelen aan de achterkant. De bezoeker merkt er meestal niets van, maar zoekmachines raken ervan op de dool. De gemakkelijkste manier om het na te gaan, is kijken in Google Search Console of alles oké is en je website eventueel te crawlen met tools zoals die van Screaming Frog of Moz. Dan word je om de oren geslagen met termen als duplicate, canonical, broken, blocked, redirect, enzovoort. Niet veel van aantrekken, je webmaster kan er wel mee weg om alles te fiksen.

Nog iets waar zoekmachines niet van houden: trage websites. Test de time to first byte-laadtijd met PageSpeed Insights van Google, GTmetrix of met WebPageTest, bijvoorbeeld. Duw indien nodig de resultaten onder de neus van je webmaster en laat het oplossen, installeer eventueel een speciale plug-in om je website mee te tunen. Google wordt ook een beetje nerveus als je website mobiel niet goed werkt, dus responsive design is een must.

Een laatste die niet vaak voorkomt, maar je heel goed in de gaten moet houden: als je naar een nieuwe website gaat, zorg ervoor dat alles prima gedocumenteerd is. Het absolute minimum is een SEO-analyse vooraf en goede redirect-tabel in je nieuwe website, voor de rest moet je opnieuw bij je webmaster zijn (en bij tools zoals die van Moz, Majestic en redirect plug-ins voor je CMS).

Google Mijn Bedrijf

Het is superevident, maar zorg er toch voor dat men je vindt wanneer men je zoekt op firmanaam of je belangrijkste productnamen. Meer nog, zorg ervoor dat je die pagina met zoekresultaten domineert. Dus toch maar even checken of alle details op Google Mijn Bedrijf wel correct staan, gooi leuke content op sociale media (YouTube, LinkedIn, Facebook,…) en promoot die actief, zodat je een grote kans hebt om die mee in de zoekresultaten te krijgen. Onderzoek ook op welke manier je aan online reviews en artikels in belangrijke media kan komen. Plus misschien iets op Wikipedia en een sterk auteursprofiel van je sterblogger, maar dat is natuurlijk niet eenvoudig voor de gemiddelde kmo.

Inhoud markeren

De volgende stap: zoekmachines en bezoekers een handje helpen door alvast samen te vatten waarover elke pagina of elke belangrijke pagina in je website gaat. Hetzelfde geldt voor de titels en de illustraties op elke pagina. We gaan hier het warm water niet uitvinden over title, description, H1, alt, anchor-tekstjes en zoveel meer, dus download dit document van Google over zoekoptimalisatie, gebruik Screaming Frog Spider om alle pagina’s van je site te analyseren en als je met WordPress werkt, zal Yoast je zeker heel gelukkig maken.

Help ook jezelf een handje door vooraf een zoekwoordonderzoek te doen met de Google AdWords Zoekwoordplanner. Die is gemaakt om online te adverteren, maar je kan hem gebruiken om na te gaan of er op de zoektermen die jij in gedachten had, effectief gezocht wordt via Google. De Zoekwoordplanner geeft geen waterdichte resultaten. De beste manier om na te gaan hoe bezoekers echt op je website terecht komen, is breed adverteren via Google en dan kijken waarop men zoekt en klikt (het kan geen toeval zijn dat je centjes aan Google zult moeten spenderen…).

Superinteressant schrijven en promoten

De laatste stap: maak van jezelf de online referentie in je domein. Schrijf de knapste blogposts, maak de meest interessante video’s, tests en demo’s, zorg voor whitepapers die iedereen wil downloaden en promoot dit alles via webinars, newsletters en sociale media. Rapper gezegd dan gedaan, denk je? Euhm, inderdaad. Ook al omdat vele bedrijven hun slechte gewoontes moeten buitengooien. Dus, geen saaie marketing crap (meer hierover in deze blog van HBR) noch holle corporate bull shit, maar leuke en interessante dingen die je potentiële klanten met plezier bekijken. Bij voorkeur op een website met een structuur die voor zichzelf spreekt, waarin een bezoeker nooit de weg verliest en die er nog een beetje goed uitziet ook.

Om toch aan de lopende band onweerstaanbare blogposts te blijven maken en alle collega’s zover te krijgen dat ze alles delen via LinkedIn of Twitter, kan je niet om een plan voor je contentmarketing heen. Nog liefst een dat de volle steun van de grote sachem heeft.

Over steun gesproken, je mag er ook van uitgaan dat anderen naar je website zullen verwijzen en die backlinks zijn een goede zaak voor je SEO. Behalve als die anderen van zeer twijfelachtige kwaliteit zijn. Ook dan kan je webmaster helpen om die te blokkeren, bijvoorbeeld met deze tool voor Afgewezen links van Google. Voorzichtig mee omgaan.

Wat mag je uiteindelijk verwachten?

Het eindresultaat hiervan? Nu wordt het een beetje raar: het is niet zeker of je met al het bovenstaande in de top-tien van de zoekresultaten zal terecht komen. Twee dingen staan wel vast: je positie in zoekmachines zal sterk stijgen (dat kan je zien door je ranking te checken, of toch min of meer, want ranking is niet meer universeel maar kan verschillend zijn voor elke gebruiker) en je hebt bovenal een bijzonder interessante website gemaakt. Alleen al voor dat laatste moet je het doen, want al je klanten en potentiële klanten informeren zich online. Bijkomend voordeel dat we al vermeldden: online adverteren zal goedkoper worden omdat je Kwaliteitsscore voor AdWords stijgt.

Of bekijk ons gratis webinar over SEO voor de kmo in B2B

Graag meer info over SEO voor de kmo in B2B? Volg ons gratis webinar op dinsdag 18 december om 11:30. In het webinar leer je basiskennis SEO, beter communiceren met SEO specialisten, realistische verwachtingen en grenzen stellen en je online advertenties optimaliseren. En dat in een half uurtje tijd! Schrijf je nu in.

Een beter vindbare website?

U wil bij de beste vrienden van Google horen, zodat iedereen u beter kan vinden en in één oogopslag op uw website ziet waar u voor staat? Met een goed gestructureerde website komt u al ruim halfweg. In deze whitepaper leggen we uit hoe u eraan begint en komt ook SEO kort aan bod.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo