Klantentestimonials en de GDPR

Klantentestimonials en de GDPR

Nu veel mensen op de marketing bezig zijn alles in orde te zetten voor de GDPR, is het misschien het goede moment om eens te kijken of je ook voor andere wetgevingen in regel bent. Hoe zit het bijvoorbeeld met het portretrecht en auteursrechten? Is alles in verband met je klantentestimonials wel oké?

Stel, je wil een testimonial maken, maar je klant wil er niet aan meewerken omdat zoiets misschien niet mag volgens de GDPR of omdat de klant onzeker zou zijn over het juridische kader in het algemeen. Een goede samenwerkingsovereenkomst voorleggen, helpt de klant wellicht over z’n koudwatervrees heen. Hieronder kan je helemaal gratis zo’n overeenkomst downloaden…

Natuurlijk mag het van de GDPR

Om geen misverstanden te creëren: natuurlijk mag je klantentestimonials maken volgens de GDPR. In principe mag je alles doen, zolang de andere er goed van op de hoogte is en z’n toestemming heeft gegeven. Je moet er ook voor zorgen dat de persoonsgegevens goed beveiligd zijn en op eenvoudige vraag van de betrokkene aangepast of verwijderd kunnen worden. Dat geldt voor persoonsgegevens in het algemeen en dus ook voor de persoonsgegevens (zoals namen, foto’s en videobeelden) van testimonials.

Naast schriftelijke toestemming moet je voor een testimonial best een samenwerkingsovereenkomst sluiten, meer specifiek in verband met het portretrecht (om foto’s of video te mogen tonen van de personen die je interviewt) en het auteursrecht (om het logo van je klant en bepaalde productfoto’s of ander beeldmateriaal te mogen gebruiken). Je mag niet zomaar logo’s van andere bedrijven tonen in je klantentestimonials op je website of elders.

Gratis modeldocument

Heb je niet meteen een idee hoe je aan zo’n specifieke samenwerkingsovereenkomst moet beginnen of wat die allemaal moet bevatten? Geen erg, wij hebben een kant-en-klare overeenkomst klaar voor jou. Je moet ze alleen invullen met de namen van je eigen onderneming, die van je klant en een paar handtekeningen zetten (en misschien eerst laten nalezen door je bedrijfsjurist, want wij willen ze wel gratis weggeven, maar voor juridische aansprakelijkheid moet je dan weer niet bij ons zijn). Gratis en voor niks kan je de pdf-versie dus alhier downloaden.

Ook in Word

Heb je liever de Word-versie? Dan moet je ons een mailtje sturen en per kerende komt het Word-bestand eraan. Er zit maar één mini-addertje onder het gras: wellicht gaan we je daarna nog één keer vragen of we je mogen opnemen in onze mailinglijst.