Ja, maar wij zijn anders

Ja, maar wij zijn anders

Door: Frank

Natuurlijk ben je anders, alle bedrijven moeten een beetje bijzonder zijn om succesvol door te gaan. Een unieke positionering is een basisvereiste. Het liefst hoort daar een exclusief design bij, zodat je visueel heel herkenbaar en apart overkomt. Daar moet dan ook een eigen taalgebruik bij, toch? Euhm, neen. Vaak moeten we klanten overtuigen om het bij hele traditionele termen te houden.

Er zijn minstens drie nadelen aan eigenzinnig taalgebruik:

  1. Je wordt niet gevonden op Google. Iemand die op zoek is naar een frituur in Mechelen, typt “frituur Mechelen” in Google en niet “aardappelervaring Mechelen”. Noem de zaken zoals ze gewoonlijk genoemd worden. Via de Zoekwoordplanner van Google kan je trouwens nagaan waar mensen naar zoeken.
  2. Bezoekers begrijpen het niet. Je eigen terminologie uitvinden is plezant en heel soms neemt de markt over wat jij hebt bedacht. In de meeste gevallen gebeurt dat echter niet en dan sta je daar met je moeilijk verstaanbare begrippen. Bij bestaande klanten kom je daar wellicht mee weg, maar wie online op zoek is naar een potentiële leverancier, zal je overslaan. Hou het dus maar op frituur en niet op “goudgebakken krokant hete aardappeloplossingen”.
  3. Online adverteren wordt moeilijker of duurder. Adverteren op Google verloopt als een veiling tussen concurrerende adverteerders. Alleen de beste advertenties doen mee, volgens de criteria van Googles Kwaliteitsscore. Hoe hoger die score, hoe minder je meestal betaalt voor een klik, trouwens. De meest aantrekkelijke advertenties waarop men regelmatig klikt, worden getoond, de andere vaak niet. Je bent dus verplicht om je aan te passen aan het zoekgedrag van mensen.

Hoe kan het dan wel?

Ja, maar wij zijn toch anders, hoe kunnen we dat dan in de verf zetten? Dat kan zeker met een knap en exclusief design, je mag het verschil met je concurrenten letterlijk “in de verf zetten”. Daarnaast formuleer je best een unieke belofte. Wat kan jij aan klanten beloven dat niemand anders kan (en wat een klant zou interesseren)? De mogelijkheden zijn haast eindeloos.

Frituur Franky, alle dagen open van elf tot elf. Frituur ’t Patatje, de eerste bio-frituur in Brugge. Frituur Bij Joris en Angelique, proef onze zelfgemaakte lookworsten. Frituur Graanmarkt, elke dinsdag friet à volonté. Frituur De Post, de vriendelijkste frituur van ’t land. Frituur Nonkel Pol, al drie generaties echt lekkere frieten. Frituur Den Gebeten Hond, nu ook smakelijke pompoenfrietjes. Die belofte moet je waarmaken, maar dat heeft niets met woordgebruik van doen.

 

Een beter vindbare website?

U wil bij de beste vrienden van Google horen, zodat iedereen u beter kan vinden en in één oogopslag op uw website ziet waar u voor staat? Met een goed gestructureerde website komt u al ruim halfweg. In deze whitepaper leggen we uit hoe u eraan begint en komt ook SEO kort aan bod.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo