Gazettenpraat, zo moet het zijn

Gazettenpraat, zo moet het zijn

Door: Frank

Een van onze klanten is opnieuw gestart met een nieuwsbrief en wij leverden een paar weken geleden de eerste teksten. Helemaal gelukkig waren ze niet, want “het was nogal spreektaal”. Dergelijke kritiek beschouwen wij natuurlijk als een compliment, maar toch zaten we even geblokkeerd. Hoe kan je namelijk iemand overtuigen dat een eenvoudige, vlotte tekst beter is dan bijvoorbeeld gezwollen, kunstmatige prietpraat?

Wij dus op zoek naar argumenten en bewijsmateriaal, maar vruchteloos gegoogled en discussies zonder reactie op LinkedIn gestart. Tot we het bewijs uit het ongerijmde vonden: magazines en kranten leven van hun teksten. Ze moeten iets maken dat vlot en comfortabel leest, anders gaat de verkoop er uiteindelijk op achteruit. (Het gaat natuurlijk ook over de inhoud, primeurs, de opmaak en de foto’s, maar tekst is een wezenlijk onderdeel van het product.) Hetzelfde geldt voor managementboeken. Zelden wordt een slecht geschreven boek een verkooptopper.

Ver moeten we dus niet zoeken naar het goede voorbeeld en inspiratie. De Standaard geeft een schrijfstijlgids uit en The Economist doet hetzelfde. Het komt altijd op hetzelfde neer: korte zinnen, geen clichés, actieve woorden, geen jargon, concrete zaken en het belangrijkste eerst. Het meest opvallende advies komt misschien van George Orwell (hij adviseerde de Britse overheid zowat 70 jaar geleden over een goede manier van schrijven): gebruik geen woorden en woordcombinaties die je alleen ziet in geschreven teksten. De beste schrijftaal lijkt dus heel sterk op spreektaal.

Doe de test

Om te eindigen een korte spreektaal-test. Als je tekst normaal klinkt als antwoord op de vraag “Wat heb je vandaag gedaan op het werk?”, dan zit het wellicht goed. Als je moet antwoorden: “ah, vandaag hebben we ons op het werk cross-departementaal ingezet op de naadloze integratie van de opportuniteiten uit onze marktverschuivende portfolio van de volgende generatie”, dan is het hopeloos.

Online leads binnenhalen

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe start u een leadgenerator op die lang kan blijven draaien? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, plus een checklist en een plan voor een quick win.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo