De schmink eraf

De schmink eraf

Door: Katrien

Producten en diensten mooier voorstellen dan ze zijn. Dat is wat vele communicatie-verantwoordelijken, productmarketeers en verkopers deden om hun waren aan de man te brengen. Alles zo aantrekkelijk mogelijk brengen, ten allen tijde. Maar die aanpak wordt in sneltempo irrelevant -zelfs contraproductief.

Sociale media geven bedrijven niet alleen extra kansen om contact te leggen met hun doelgroepen. Ze zorgen er ook voor dat we als klant gehoord worden. Gedaan met de eenrichtingscommunicatie, bedrijven en hun klant gaan steeds meer online gesprekken aan.

Tijdens zo’n gesprek word je graag als een gelijke behandeld. Je spreekt best dezelfde taal, je luistert naar wat je gesprekspartner zegt en reageert daar gepast op. Wil je als bedrijf deelnemen aan deze gesprekken? Dan moet je een aantal vuistregels in acht nemen:

  • wees authentiek: een bedrijf of een merk is levenloos, dus zorg ervoor dat de communicatie door personen gedragen worden die ook zichtbaar zijn in de andere media die je gebruikt
  • hou je doelgroep voor ogen: mensen informeren zich via sociale media of discussiëren er over dingen die hen interesseren. Het is niet de plaats om een simpel verkooppraatje te houden, wel kan je er informatie kwijt waar jouw doelgroep naar op zoek is
  • luister: praat jij in een normaal gesprek ook aan een stuk door, zonder te luisteren naar de vragen of antwoorden van je gesprekspartner?

Bij sociale media moet de focus niet op naïeve promotie en verkoop liggen. Je moet luisteren naar wat je klanten zeggen en daar een gepast antwoord op geven. Verstop je niet achter een merk of bedrijfsnaam. Sociale media vragen gewoon om een meer menselijke aanpak. Een waar we als bedrijf en als klant voordeel uit halen.

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo