Als het stinkt, dan stinkt het

Als het stinkt, dan stinkt het

Door: Frank

Een buitenlandse klant stuurt me het proefnummer van zijn nieuwsbrief. Of we er even willen naar kijken. Ziet het er aantrekkelijk uit, is het aangenaam om lezen? Eigenlijk niet echt, wegens te veel tekst en bovendien zit heel het concept verkeerd. Hoe brengen we dat voorzichtig genoeg aan?

Het proefnummer was een pdf-document van vier pagina’s dat als bijlage werd rondgemaild. De e-mail zelf was leeg, behalve het lijntje tekst van het onderwerp. Daarin stond droogweg de melding dat er een nieuwsbrief in de bijlage zat.

Laten we de drempel zo hoog mogelijk maken, denk ik dan. Een onderwerpregel die niet uitnodigt om de mail te openen. Voorts een leeg e-mailbericht dat mij geen enkele reden geeft om de pdf te bekijken. Klik ik de pdf toch open, dan krijg ik schermvullende onduidelijkheid, want het eerste wat ik zie is geen wervend inhoudsoverzicht maar wel een reuzengroot logo. De rest van de pdf staat lekker volgepropt met tekst. Zucht.

Een e-mailnewsletter moet in de eerste plaats een e-mailbericht zijn. Stop ongeveer 20% van wat je wil vertellen in de body van de mail en zet de rest van de inhoud op een paar webpagina’s (die je optimaliseert als landing pages). Verstuur de mails via een geautomatiseerd systeem dat bijhoudt hoeveel mensen de mails openen en op welke onderwerpen ze doorklikken. Vanuit die informatie kan je bijsturen om je nieuwsbrief aantrekkelijker te maken.

En het pdf-document? Daarvoor verwijs ik naar de titel van deze tekst, heel voorzichtig en lekker subtiel.

PS: Krijgt u die ook, uitnodigingen die in Word geschreven zijn en als bijlage worden doorgemaild met als tekst “zie de uitnodiging in de bijlage”. Onbegrijpelijk, toch?

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

We houden rekening met uw privacy. Om uw aanvraag op te volgen, worden uw gegevens opgeslagen in onze CRM-software. Zonder uw akkoord voegen we u echter niet toe aan onze verzendlijst voor direct marketing per e-mail. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, staat in onze privacyverklaring.

todo